Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کل بانک مرکزی از صدور بخشنامه‌ای به نظام بانکی برای واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانکها در بورس خبر داد و گفت: بانکها مکلف به کاهش بنگاهداری شدند.

اکسپورتنا: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، سيستم بانكي تاکنون بیش از 19.3 هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به خانوارهای یارانه‌بگیر، پرداخت کرده و در حال تدارک منابع لازم جهت اجرای مرحله دوم طرح و پرداخت تسهیلات ۱۲درصدی به بنگاهها و واحدهای آسیب‌دیده از کرونا هستیم.

در این میان با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکتهای دولتی و بانکها و تكميل سهام شناور شرکت‌های بورسی، از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

در راستاى اجرای ضوابط قانونی كاهش بنگاهدارى بانكها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانکها در بورس صادر کردم.

نحوه اقدام و عملکرد بانکها، شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران بانکها در همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت است. همچنین  در خصوص کسری بودجه دولت، ناشى از سقوط شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، برای چندمین بار تأکید می‌کنم در شرایط حاضر اقتصادی، انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است.

بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز، برای کمک به دولت و رشد اقتصاد کشور است. دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد؛ بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانکها نیز، کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد.

سطح پایین بدهی‌های دولت نسبت به استاندارهای دنیا و روند آتی نرخ سود حقیقی و رشد اقتصادی، افق مناسبی در پیش روی دولت برای استفاده از این ابزار قرار داده است.

تدارک دولت برای پرداخت وام 12 درصدی به بنگاههای تولیدی
تاریخ: شنبه 13 اردیبهشت 1399