Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
نائب رئیس اتاق تهران: در مرحله اول پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، 13 رسته مشاغل پرخطر از جمله پوشاک، آرایشگاه های مردانه و زنانه، رستوران ها و قهوه خانه های سنتی عملیاتی شده است.

 

ابراهیم درستی نائب رئیس اتاق تهران گفت: 13 شغل پرخطر از جمله پوشاک و آرایشگاه های مردانه و زنانه مشخص شدند و کارگاهایی حق بیمه اسفند و فروردین و اردیبهشت را پرداخت کرده باشد تسهیلات تعلق می گیرد.

نایب رئیس اتاق تهران در ادامه گفت: 55 رسته اعلام شده است که در مرحله اول برای 13 رسته کار پرداخت تسهیلات عملیاتی شده است و برای رسته های باقی مانده نیز تا دوماه آینده اعلام خواهد شد.

 

تالار های پذیرایی، پوشاک، قهوه خانه های سنتی و ارایشگاه های زنانه و مردانه در 13 رسته مرحله اول برای پرداخت تسهیلات قرار گرفته اند ضمن اینکه پوشاک یکی از صنایعی است که بیشترین زیان را دیده است.

علاء الدین ازوجی مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار در ارتباط تلفنی گفت: کل پرداخت های ستاد کرونا برای یک میلیون کسب و کار با داشتن 3 میلیون شاغل بیمه شده را شامل می شود. منابع بر اساس ضوابط ستاد اختصاص داده خواهد شد.

 

ازوجی در ادامه گفت: در جلسه ای که روز گذشته به دعوت بانک مرکزی با موسسات داشتیم برای وحدت رویه در پرداخت ها بود تا در زمان پرداخت ها مشکلی ایجاد نشود. 

برای رصد افراد خویش فرما و کارفرما باید فرد در حال حاضر شاغل باشد و مبنا بیمه فرد است. آنچه در دستور ستاد است مبنای به کار گیری و شاغل بودن به استناد اینکه تعدیل نشود و امکاناتی است که سازمان تامین اجتماعی در اختیار قرار می دهد و باید اطلاعات بیمه شدگان در فروردین ماه 99 در اختیار قرار گیرد و مبنا این خواهد بود که فرد آبان و آذرو دی ماه سال قبل (98) فعالیت داشته است و متوسط شاغلین در نظر گرفته خواهد شد.

در فاز بعدی مشاغل های غیررسمی نیز عملیاتی خواهد شد و مبنای پرداخت تسهیلات به این صورت است که بنگاه هایی که به اجبار تعطیل شده اند به ازای هر فرد بیمه شده 16 میلیون تومان خواهد بود و برای واحدهای کسب و کاری که تعطیل نشده اند به ازای هر فرد شاغل به کار 12 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد. زمان بازپرداخت از مهر امسال و با سود 12 درصد و به مدت 2 سال خواهد بود.

ازوجی در ادامه گفت: سعی شده اطلاعات دریافت شده با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی باشد و مرکز تماس نیز ایجاد شده و سامانه راه اندازی شده است بنابراین با مشخص شدن سهم بانکها برای مشاغل رسمی و غیر رسمی مشکلی در پرداخت تسهیلات نخواهد بود.

تسهیلات به کارفرما و خویش فرمایان بدون کمترین دخالت خواهد بود و از این جهت مشکلی نخواهیم داشت. واحدهای اقتصادی دارای پروانه کسب و کد بیمه شاغلین انجام می شود و برای واحدهای بدون بیمه نیز تا دوماه اینده عملیاتی خواهد شد.

ازوجی در ادامه گفت: این حمایت ها مشروط به حفظ اشتغال خواهد بود و از 13 رسته نزدیک به 550 زیردسته اعلام شده و دستگاه های مرتبط نیز اضافه شده است.

 

ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در ارتباط تلفنی گفت: با توجه به آسیب های جدی کووید 19 به اختصاص کشور اعداد مختلف و متنوعی برای تسهیلات برای کارافرینان اعلام شده است.

او در ادامه گفت: به نظر می رسد تسهیلات بیشتر در مرحله وعده و وعید باشد تا پرداخت؛ اما با توجه به قطع زنجیره تامین مواد اولیه مشکلات هنوز شروع نشده است.

 

صنوف مرحله اول دریافت تسهیلات کرونا مشخص شدند
تاریخ: شنبه 20 اردیبهشت 1399