Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

کرونا فقط چهره آدم‌ها و شهرها و زندگی همه‌ی ما را عوض نکرد؛ بلکه همه  بخش‌های اقتصادی و اجتماعی دنیا از کرونا تاثیر گرفتند. این مهمان ناخوانده دنیا، راه بسیاری از کسب و کارها را عوض کرده و حتی خیلی از فعالان اقتصادی را مجبور به تعطیلی فعالیت خود می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام خاکستری، دنیای پوشاک به دلیل مخاطب گسترده و جهانی خود به شدت از این بحران پیش‌بینی نشده تاثیر گرفت و در همین ابتدای کار برخی از برندهای صاحب‌نام و قدیمی در دنیا به دلیل مشکلات پیشین و البته دنیای مبهم بعد از کرونا رسماً اعلام کوچک‌سازی کردند.

لباس‌های راحت، مقاوم و چندمنظوره در صف اول صنعت پوشاک

 پاسخ به این سوال که طراحان، تولیدکنندگان، سایر فعالان و مشتریان حاضر در دنیای مد چه راهبردی را برخواهند گزید دشوار است. از همین رو ما این موضوع را با زینب عسکریان و حسین احمدی بنیانگذاران گروه پوشاک خاکستری (graywear.me )، تولیدکننده لباس‌های با کیفیت ایرانی، در میان گذاشتیم. آنها با توجه به بررسی‌های داخلی و بین‌المللی خود، آینده صنعت پوشاک بعد از کرونا را این‌چنین می‌دانستند:

به دلیل کوچک شدن اقتصاد جهانی، عرضه‌کنندگان می‌بایست به دنبال عرضه پوشاک روزآمد، مقاوم، راحت و چندمنظوره قابل استفاده در داخل و خارج از منزل خواهند رفت.

- علاقه به خرید کالاهای لوکس کاهش خواهد یافت و آینده تولیدکنندگان این محصولات با ریسک بیشتری مواجه خواهد بود. از همین رو بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک گران قیمت به جز برندهای دارای مشتریان با وفاداری بالا، از بازار اخراج می‌شوند.

- جایگاه کشورهای محوری در صنعت پوشاک مانند ایتالیا بدلیل تاثیرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه‌گیری کرونا در این کشورها کاهش خواهد یافت و فرصتی برای سایر کشورها در این زمینه به وجود می‌آید.  

- علاقه به رنگهای گرم و خنثی بیشتر خواهد شد و ترندهای کوتاه مدت از دستور کار تولیدکنندگان خارج می‌شود. احتمال استفاده از رنگ‌ای ملایم و کم تنوع نیز وجود خواهد داشت.

- استفاده از متریال‌های دارای قابلیت ضدعفونی شونده و چندبار شستشو در تولید محصولات پوشیدنی بیشتر خواهد شد.

- علاوه بر ترندهای محوری صنعت پوشاک، به دلایل روندهای هنری و تغییرات صنعتی، اقتصادی و اجتماعی، علاقه به لباسهای راحت و سبکهای خیابانی ، استایل گرانج و استایل کژوال بیشتر خواهد شد.

- علاقه به لباسهای بومی و محلی به دلایل فرهنگی و ارگونومیک بیشتر خواهد شد. این موضوع فرصت خوبی را برای فعالان البسه سنتی و بومی بیشتر می‌کند و باعث می‌شود تا این دسته از پوشاک با استقبال بیشتری روبرو باشد. باید توجه داشت که قبل از کرونا نیز از این البسه استقبال زیادی می‌شد که نمونه آن را در بازار طرح و محصول ایران نیز می‌توان مشاهده نمود.

- حساسیت افکارعمومی برای جلوگیری از استثمار نیروی کار در تولیدکنندگان پوشاک بیشتر خواهد شد. چرخه‌های تامین و تولید البسه با حساسیت بیشتری مورد ملاحظه قرار می‌گیرند.  

- علاقه به لباسهایی که برای همه سن ها و جنسیت ها قابل استفاده باشد، فراگیر می شود.

- برخی از آینده‌پژوهان معتقدند که دنیا دیگر به دوران قبل از کرونا بازنخواهد گشت. جتی اگر این پیش بینی را سیاه در نظر بگیریم و قبولش نکنیم؛ صنعت مد باید خود را برای تصمیمات سخت و تغییرات اساسی آماده کند.

کرونا چه اثری بر صنعت پوشاک می‌گذارد؟
تاریخ: شنبه 27 اردیبهشت 1399