Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران از فرمول جدید پیشنهادی بخش خصوصی برای تعیین قیمت دلارهای صادراتی صحبت به میان آورد و گفت: نرخ ارز صادراتی باید ترکیبی از قیمت دلار در بازار آزاد به علاوه هزینه‌های تحمیل شده باشد تا به این روش نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد.

جمشید نفر در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا درباره غفلت‌های وزارت صمت و پیشنهادهایش به سرپرست جدید این وزارتخانه عنوان کرد: تنها راه برون‌رفت از معضلات و مشکلات امروز اقتصاد ایران، صادرات است که باز هم مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان باید با همت خود، مواد اولیه را با نرخ ارز در بازار آزاد خریداری کنند؛ افزود: در این شرایط صادرکنندگان باید ارز خود را در نیما عرضه کرده و به قیمت تعیین شده، در این سامانه به فروش برسانند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است که رابطه نرخ ارز در نیما و بازار آزاد به صورت آکاردئونی بوده و کم و زیاد شدن نرخ ارز در نیما دنباله رو نرخ بازار آزاد است؛ این در حالی است که به نظر می رسد، قیمت ارز صادراتی باید تجمیع نرخ ارز در بازار آزاد بعلاوه هزینه بازگشت ارز باشد تا صادرات برای صادرکننده توجیه‌پذیر شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب به جهت تشویقی که در امر صادرات صورت می‌گیرد، سرمایه‌ها به سمت صادرات پیش خواهد رفت و نرخ ارز در بازار آزاد به مرور زمان نزولی خواهد شد.

نفر درباره هدفگذاری وزارت صمت درباره صادرات به کشورهای همسایه نیز گفت: هدف‌گذاری کنونی با توجه به تحریم‌ها صحیح است؛ به این معنی که هدف بر توسعه صادرات به 15 کشور همسایه همراه با کشورهای هند و چین به علاوه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است.

وی با اشاره به اینکه می توان کشورهای عضو اکو را نیز به هدف های صادراتی اضافه کرد، افزود: کشورهای عضو اکو نیز دور از همسایگی ایران نیستند و می توانیم برای کار با آنها تعاریف خاصی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، حرکت به سمت تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را یک تمرین خوب دانست و گفت: در این تمرین می توانیم مشکلات را احساس و رفع کنیم.

وی اظهار داشت: علیرغم مشکلات سیاسی ایران با کشورهای عضو اکو، باز هم می توانیم برنامه ریزی های مستقلی برای آنها داشته باشیم و همچنین می توانیم مانند روابط با اتحادیه اوراسیا در راستای تعرفه‌ها وارد صحنه شویم و قطع به یقین نتایج خوبی بدست خواهیم آورد.

نفر رفع مشکلات و موانع اقتصادی میان ایران و کشورهای یاد شده را از جمله دستورکارهای کمیسیون صادرات اتاق ایران عنوان کرد و گفت: در نهایت در تلاش هستیم تا راه حلی مناسب به وزارت صمت پیشنهاد کنیم.

وی با اشاره به تعیین سرپرست جدید وزارت صمت نیر عنوان کرد: نکته مثبت کنونی این است که سرپرست جدید وزارت صنعت، نسبت به موضوع صادرات حساسیت‌های درست، قابل توجه و خوبی دارند.

فرمول جدید بخش‌خصوصی برای تعیین قیمت دلارهای صادراتی/ نرخ ارز باید ترکیبی از بازار آزاد و هزینه‌های تحمیلی باشد
تاریخ: چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399