Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت موجودی کالاها در بنادر اظهارداشت: در حال حاضر کالاهای غیراساسی به دو شکل کانتینری و غیرکانتینری (فله) است. بخش فله شامل تجهیزات نیروگاه ها، پروژه های راهبردی دولت ، ماشین آلات خطوط تولید و انواع ماشین های خاص مورد استفاده در صنایع یا معادن در بنادر موجود است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک با بیان اینکه ۸۰ درصد کالاهایی که در بنادر موجود است از جنس سرمایه ای و مورد نیاز خطوط تولید است،‌ تصریح کرد: علت ماندگاری این کالاها مربوط به مشکلات ارزی صاحبان کالا در انتقال ارز و ارائه اسناد مالکیت کالا، پروسه تامین نقدینگی جهت تودیع حقوق ورودی کالا و سایر مباحث است که باعث شده تا فرایند اظهار کالا به گمرک یا انجام تشریفات گمرکی زمانبر شود.

 معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به آمار سازمان بنادر در مورد کانتینرهای موجود در محوطه‌های بندری بیان داشت: براساس آخرین آمار اعلامی این سازمان ۸۶ هزار کانتینر TEU در بنادر وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی های گمرک نشان می‌دهد تعداد موجودی کانتینری کالاهای وارداتی در گمرکات کشور کمتر از ۵۰ هزار TEU کانتینر است که شامل کالاهای گروه ۱ و ۲ می‌شود.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه سال گذشته با توجه به مشکلاتی که به وجود آمد حجم زیادی از کالاهای کانتینری به دلیل آنکه جزء کالاهای گروه ۴ بوده یا امکان ثبت سفارش آنها وجود نداشت، در بنادر و گمرکات رسوب کرده بود که تعداد موجودی کالاهای کانتینری در بنادر  به بیش از ۱۱۰ هزار کانتینر رسیده بود افزود: پس از آن با پیشنهادات دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک  و در نهایت تدابیری که از سوی دولت اتخاذ شد بخشی از این کالاها ترخیص شدند و در حال حاضر طبق برآورد تعداد کانتینرها به کمتر از نصف کاهش یافته است.

3 عامل دپو کالاهای خطوط تولید در بنادر/ اختلاف 36 هزار کانتینر موجودی کالا با بنادر
تاریخ: شنبه 17 خرداد 1399