Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر، از اثرات منفی افزایش کرایه حمل و نقل بار صادراتی بر حضور کالاهای ایرانی در بازار قطر پس از اتمام بیماری کرونا خبر داد و گفت: ادامه خرید کشورهای از ایران به دلیل باز بودن مرزهای کشورمان در زمان شیوع بیماری کرونا است و پس از رفع این مشکل، قیمت‌ها رقابت‌پذیر نخواهند بود.

عدنان موسی‌پور در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا درباره تاثیر افزایش کرایه حمل و نقل بر تجارت با قطر اظهار داشت: همیشه عواملی برای غیررقابتی شدن کالاهای ایرانی در بازارهای صادراتی وجود داشته و این موضوع همیشه مطرح بود که چرا در عراق و قطر، ترک‌ها قوی تر از ایران، فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل سوالات یاد شده شبکه حمل و نقل کشور است. پیش از این کالایی که با N تومان فروش می‌رفت؛ اکنون به دلیل افزایش کرایه حمل و نقل با افزایش قیمتی عجیب مواجه شده است که قطعا خریداران دیگر تقاضایی برای آن نخواهد داشت.

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به تاثیر افزایش کرایه حمل و نقل بر بازارهای قطر و کویت، عنوان کرد: اثرات منفی این اتفاق در آینده خود را نشان خواهد داد؛ چراکه دلیل خرید کنونی این کشورها از کالاهای ایرانی، نیاز شدید آنها به کالا است و این دلیل خوب بودن کالاهای ما نیست.

به گفته وی، این کشورها به محصولات کشاورزی ایران نیازمند هستند و به محض باز شدن مرزهای هوایی و رفع مشکلات شیوع ویروس کرونا، قطعا کالاهای ایرانی برایشان غیراقتصادی خواهد شد و اثرات خود را در تجارت ایران نشان خواهد داد.

موسی‌پور با بیان اینکه اکنون ایران جزو معدود کشورهایی است که مرزهایش باز است، افزود: قطر نیز به دلیل نیاز شدید به محصولات کشاورزی در این مقطع زمانی، وارداتش را از ایران انجام می دهد؛ اما در اسرع وقت و مرتفع شدن موضوع کرونا اثر منفی خود را نشان خواهد داد.

وی معتقد است که مشکل افزایش کرایه حل و نقل به شکل یک حلقه به یکدیگر مرتبط است و نمی توان گفت در صورتی که سازمان یا وزارتخانه ای تخفیف 20 درصدی بر حمل و نقل داخلی کالاهیا صادراتی قرار دهد، مشکل حضور ایران در بازارهای صادراتی مرتفع خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر تاکید کرد: در این راستا سازمان های مرتبط باید دلیل گرانی در شبکه حمل و نقل داخلی را پیگیری کرده و عوامل موثر بر ان را شناسایی کنند؛ چراکه باید پای صحبت‌های متخصصین حمل و نقل بنشینند و ببینند مشکلات آنها چیست.

وی درباره شرایط مورد نیاز برای پایداری تجارت دو کشور نیز گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که قراردادهای بلندمدت میان دو کشور منعقد شود و مشارکت‌های مشترک صورت گیرد که در این راستا سران سیاسی دو کشور باید با یکدیگر مذاکره کنند.

در انتظار افول صادرات به قطر با نرخ‌های لجام‌گسیخته حمل بار صادراتی/دلیل ماندگاری فعلی کالاهای ایرانی در بازارهای هدف چیست؟
تاریخ: یکشنبه 18 خرداد 1399