Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
با وجود انتقادات فراوان کارشناسان از انحراف مناطق آزاد از رسالت قانونی خود و ابعاد خسارت بار افزایش تعداد این مناطق، مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب از در دستور کار قرار گرفتن تبدیل این نمایشگاه به منطقه آزاد خبر داد!


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرئوف قادری مدعی شد: با تکمیل مراحل دو و سه نمایشگاه شهر آفتاب و همچنین ایجاد منطقه آزاد اقتصادی، یکی از بزرگ‌ترین مراکز نمایشگاهی در منطقه شکل می‌گیرد که می‌تواند به عنوان یک سرمایه ملی در جهت توسعه صادرات در کنار اتاق ایران نقش به سزایی داشته باشد.
گفتنی است، به نظر می‌رسد دولت نه تنها از تجربه ایجاد مناطق آزاد قبلی در کشور درس عبرت نگرفته، که ظاهرا تخلفات صورت گرفته در گذشته، زیر زبان برخی مسئولان مزه کرده است که در سایه کم توجهی در ادوار قبلی، سودای افزایش هر چه بیشتر این مناطق را در سر دارند.
ماجرای افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در مجلس قبلی سر زبان‌ها افتاد که با انتقادات فراوانی مواجه شد. پس از ماه‌ها کشمکش، نمایندگان مجلس دهم در جریان جلسه علنی ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری با کلیات لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران موافقت کردند. همچنین به فاصله یک روز بعد، نمایندگان مجلس به کلیات لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی نیز چراغ سبز نشان دادند.
در آخرین روزهای عمر مجلس دهم نیز لایحه و طرح افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با وجود چهار بار استرداد از سوی شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بار دیگر در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت و در نهایت با توجه به اصرار شورای نگهبان بر مغایرت طرح و لایحه با قانون اساسی و پافشاری نمایندگان بر ایجاد ۱۳ منطقه آزاد و ۱۰۳ منطقه ویژه اقتصادی، قرار شد این موضوع بدون تغییر مجدداً در صحن علنی بررسی شود.
سید احسان خاندوزی، نماینده دوره جدید مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام مجلس اظهار کرد: تحرکات نمایندگان مجلس برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه نشان می‌دهد نمایندگان (که اغلب در مجلس یازدهم نیز حضور نخواهند داشت) انگیزه بالایی برای تحقق وعده‌های منطقه‌ای در کارنامه پارلمانی‌شان دارند.
این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تصریح کرد: ثمره گسترش مناطق آزاد و ویژه، ایجاد دروازه‌های جدید برای واردات کالا و رونق نسبی محلی به قیمت تحمیل هزینه به اقتصاد کشور خواهد بود.
البته این تنها واکنش ساکنان جدید بهارستان نبود، چرا که روح‌اله ایزدخواه، نماینده دیگر مردم تهران در مجلس یازدهم نیز مدتی بعد گفت: مناطق آزاد کشور به پاتوقی برای سرمایه‌دارها تبدیل شده و مردم بومی هم باغبان و دربان آنها شده‌اند.
جمع کثیری از کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی معتقدند، مناطق آزاد با بهره بردن از معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات مختلف دیگر، به محلی برای واردات بی‌رویه و ارزان بدل شده‌اند و این موضوع به تولید داخل ضربه جدی وارد می‌کند.
به عنوان مثال، سجاد کریمی، کارشناس حقوق عمومی درباره تصویب توسعه منطقه آزاد انزلی در روزهای پایانی مجلس دهم به خبرگزاری مهر گفت: در منطقه آزاد انزلی حجم واردات یازده برابر صادرات است.
گروهی از تشکل‌های صنفی پوشاک هم به تازگی در نامه‌ای به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند: مناطق آزاد به حیاط خلوتی برای جریان‌های سازمان یافته فساد و قاچاق تبدیل شده‌اند.
تولیدکنندگان پوشاک تأکید کرده‌اند: علی‌رغم تذکرات و ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص به افزایش غیرکارشناسی و بی‌رویه مناطق آزاد همچنان شاهد اصرار برخی نمایندگان و برخی مسئولان دولتی برای افزایش این مناطق هستیم.
تاریخ: یکشنبه 25 خرداد 1399