Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
عضو تعاونی تولیدکنندگان پنبه گفت: با تاسیس این صندوق مشکل تأمین مالی تولیدکنندگان و تعاونی‌ها حل خواهد شد.
به گزارش فارس، ولی‌الله وثوقی اظهار داشت: صندوق توسعه کشت پنبه و دانه‌های روغنی در جلسه هفته گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

عضو اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان پنبه کشور افزود: بنابراین برای تصویب نهایی تأسیس این صندوق، باید این موضوع در صحن علنی مطرح و به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

وی ادامه داد: اعتبار و منابع مالی این صندوق از محل واردات روغن خام و دانه‌های روغنی به میزان 2.5 درصد ارزش ریالی این کالاهای وارداتی تأمین می‌شود.

وثوقی افزود: بر این اساس در این صندوق از منابع مالی دولتی استفاده نمی‌شود و با راه‌اندازی آن تحول بزرگی در تولید محصولات این بخش به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ها و طرح‌هایی که داشتیم همواره با مشکل تأمین مالی و سرمایه در گردش تولید مواجه بودیم چون برای گسترش تولید، مکانیزاسیون و فعالیت‌های زیربنایی نیاز به منابع مالی است و گرفتن چنین ارقامی از بانک‌ها دشوار است.

این فعال بخش تعاونی ادامه داد: با تشکیل این صندوق بسیاری از مشکلات فعالان این بخش حل می‌شود، اما امسال با توجه به مشکلات مالی، تعاونی‌ها به اندازه توانشان فعالیت کردند و ما نتوانستیم کمک خاصی به آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به تأسیس یک کارخانه پنبه در یکی از شهرستان‌ها با مشارکت تعاونی پنبه‌کاران با ماشین‌آلات مدرن در سال گذشته گفت: متأسفانه این کارخانه مدرن بدون استفاده باقی مانده است.

وثوقی اضافه کرد: نیمی از هزینه تأسیس این واحد تولیدی را اتحادیه تعاونی پنبه‌کاران پرداخته و دیگر منابع مالی برای تکمیل و راه‌اندازی این کارخانه وجود ندارد، بنابراین این کارخانه قابل بهره‌برداری نیست.

وی در مورد میزان تولید پنبه در سال جاری گفت: امسال تولید پنبه در کشور کمی بیش از سال گذشته و بیش از 220 هزار تن وش پنبه برآورد شده و میزان پنبه فرآوری‌شده در کارخانه هم حدود 70 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.
تاریخ: یکشنبه 18 اسفند 1392