Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

حمید قبادی، دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر از تغییر سرفصل های درسی رشته‌های مربوط به مد و لباس خبر داد و گفت: کتاب‌ها و روش‌های درسی این حوزه کهنه شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین/ حمید قبادی، دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر در گفت‌وگو خبری خود در اخبار شبانگاهی شبکه دوم سیما نگاهی به فعالیت های بنیاد ملی مد و لباس و همچنین برپایی سه دوره جشنواره مد و لباس فجر داشت.

او در این برنامه سرفصل‌های رشته‌های متعلق به مد و لباس را منسوخ شده دانست و گفت: تاسال گذشته و قبل از جشنواره گذشته، شاید برای مردم ما این واقعیت وجود نداشت که ما الان هفتاد مرکز علمی و دانشگاهی را در کشور داریم که به موضوع طراحی دوخت، پارچه و لباس می‌پردازند. یکی از کارهایی که جشنواره کرده این است که این داشته و ظرفیت را برای مردم و دست اندرکاران حوزه مد و لباس معرفی کرده است.

او توضیح داد: سرفصل‌های درسی ما هنوز برای بیست سال گذشته است. ما چهار شورای راهبردی را در مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس تشکیل دادیم که یکی از آن‌ها کارگروه دانشگاهی و علمی ما است. به اتفاق همه اساتید عضو این کارگروه معتقدند که سرفصل‌های درسی باید تجدید نظر شود.

قبادی بیان کرد: این‌ها نکات مبنایی است، این که ما بیاییم یک حمایت خاصی را به صورت مالی انجام دهیم یک مقوله است که در جای خودش باید این کار انجام شود. اما مهم‌تر این است که اجزای ناپیوسته مد و لباس را به زور و به هم متصل کنیم. تاکنون ارتباط منطقی وجود نداشته که این ارتباط در مجموعه مد و لباس کشور در حال رخ دادن است.

او افزود: تا پیش از این وقتی واژه صنعت به میان می‌آمد خیلی‌ها می‌گفتند صنعت چه ربطی به مد و لباس دارد؟ در صورتی که پایه مد و لباس کشور ما مبتنی بر صنعت نساجی است. مبتنی بر چاپ روی پارچه، نخ و خرج کار است.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر در راستای قیمت اجناس به فروش گذاشته شده در جشنواره مد و لباس گفت: در راستای قیمت اجناس حاضر در جشنواره مد و لباس صریحا عرض می‌کنم که عدد 100هزار تومان برای یک لباس خوب عدد بالایی نیست و تاکید می‌کنم بخش فروش ما به همت اتحادیه پوشاک در حال برگزاری است. لباس خوب نه این که گران فروخته شود، اما باید قیمت آن منطقی و مناسب باشد.

او ادامه داد: طبیعتا مردم ما به دنبال لباس ارزانی که کیفیت نداشته باشد نیستند. استحقاق مردم ما این است که لباس خوب با قیمت مناسبت و با کیفیت به آن‌ها عرضه شود. در سومین دوره جشنواره مد و لباس فجر هم تلاش شده است تا این اتفاق رخ دهد. فکر می‌کنم که بسیاری از غرفه‌های ما در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند. من چند غرفه لباس مردانه که مشخصا پیراهن عرضه می‌کنند و مورد تایید ما هم بوده لباس‌هایشان را در جشنواره دیدم. انصافا قیمت‌های آن‌ها نصف قیمت بازار. البته این که تمامی لباس‌هایی که در جشنواره فروخته می‌شود واجد این شرایط باشند این‌گونه نیست.

قبادی تاکید کرد: نکته اساسی این است که همه اعضای گروه مد و لباس کشور گروه نجیبی هستند. یعنی طراحان ما عموما گروه‌های نجیب و همراهی هستند. ممکن است بعضا اشکالاتی هم وجود داشته باشد. در تولید هم همین است. منتهی ساز و کار لازم و ابزار لازم را بعضا در اختیار ندارند و یا نمی‌شناسند. ظرفیتی که در صنعت نساجی ما وجود دارد به درستی به تولیدکننده معرفی نشده است. تولیدکننده می‌گوید من باید پارچه و خرج کارم را تهیه بکنم تا بتوانم آثار طراحی شده خوب را تولید کنم. از طرفی این پارچه به ظاهر در کشور ما وجود ندارد که من شخصا این اعتقاد را ندارم. معتقدم ظرفیت‌ها وجود دارد، باید ظرفیت‌ها را معرفی کرد و در اختیار تولیدکننده قرار داد. وقتی که این اتفاق رخ دهد طبیعتا قیمت تمام شده پایین می‌آید و کار طراحی شده ایرانی اسلامی معرفی می‌شود. این اتفاق باید در کشور ما رخ دهد.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر گفت: پیشرفت مد و لباس اجزای متعددی دارد. یکی از آن‌ها بحث طراحی است. در کنار آن‌ تامین مواد اولیه مسئله مهمی است پس همه باید دست به دست هم بدهند؛ زیرا وزارت ارشاد که تنها عضو کارگروه مد و لباس نیست، ارشاد فقط مسئول کارگروه است. سایر دستگاه‌ها باید کمک کنند و من همین جا اعلام می‌کنم در دوره جدید وزیر ارشاد و معاون هنری همه حمایت های لازم را از کارگروه مد و لباس کرده و می‌کنند اما به تنهایی یک دست صدا ندارد. ما تلاش خودمان را در یک سرزمین وسیع مد و لباس انجام می‌دهیم.

طراحان لباس کارت صلاحیت دریافت می‌کنند

حمید قبادی، دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر در راستای طرح "ساماندهی طراحان مد" گفت: از سال 93 برای اولین بار طرح ساماندهی طراحان شکل می‌گیرد. یعنی هر تولیدکننده‌ای که نیاز به طراح حرفه‌ای داشته باشد بر اساس طبقه‌بندی ای که طراحان خواهد داشت و کارت صلاحیتی ای که دریافت می‌کنند به آن‌ها معرفی می‌شوند.

او توضیح داد: همکاری ای که ما با اتحادیه سراسری پوشاک خواهیم داشت این است که در چند قالب حقوقی که فکر می‌کنم محدود به پنج قالب باشد، همکاری طراح با تولیدکننده تعریف می‌شود. چیزی که تا به حال نبود. یعنی طراح در مسیر خودش حرکت می کرده و احیانا اگر امکان، ارتباط و توانی داشت خودش در تعداد محدودی تولید می‌کرد و می‌شد مزون. اگر ارتباطی هم داشت به یک تولیدکننده وصل می‌شد.

قبادی بیان کرد: الان ما سعی داریم ارتباط منطقی بین طراحان و تولیدکنندگان را نهادینه ‌کنیم. تا پیش از این شاید هر کسی می‌توانست ادعا کند که من طراح هستم، ولی الان با همکاری ای که با بخش خصوصی و انجمن‌ها به خصوص انجمن طراحی پارچه و لباس داریم، فکر می‌کنم یک ماه و نیم پیش بود که تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم. بخش فنی طراحی لباس را باید انجمن تایید کند و سایر موارد را کارگروه؛ نهایتا یک هنرمند طراح با دریافت کارت صلاحیت وارد بازار کار می شودو خدماتش را در اختیار تولیدکننده قرار می دهد. از این مسیر اتفاق مهم تری که رخ می‌دهد این است که جریان تولید کشور ما مبتنی بر ایده امی‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم واژه طراحی را تعریف کنیم این است که بر اساس ایده و خلاقیت لباس عرضه می شود. یعنی قطعا همه لباس‌های دنیا، گذشته از طرح‌های تقلیدی، یک فلسفه‌ای پشتش هست. طراح بانی این فلسفه است که می‌تواند با تولیدکننده ارتباط برقرار کند.

حوزه مد و لباس بیشترین بانک اطلاعاتی را داراست

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر توضیح داد: رسانه می‌تواند اردیبهشت ماه از من گزارش اجرایی حمایت از طراحان لباس را بخواهد و من این گزارش را با عدد و رقم خواهم گفت. بعد از حوزه کتاب، حوزه مد و لباس بیش‌ترین بانک اطلاعاتی را در کشور دارد. تدوین بانک اطلاعاتی از هنرمندان و طراحان کار راحتی نبود. مطمئنا ما الان حدود بیست هزار رکورد را در مجموعه مد و لباس کشور ثبت کرده‌ایم. اگر می‌توانستیم از این تعداد نظرسنجی کنیم می‌شد از آن‌ها پرسید که جریانی که این اواخر در مد و لباس رخ داده تاثیراتش چقدر بوده است؟

حمید قبادی، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره مد و لباس هم این است که امسال برای اولین بار "موسسات هنری تک منظوره مد و لباس" در کشور فعال شده‌اند.

او بیان کرد: این موسسات در جشنواره با 25 غرفه حضور دارند و فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دهند. شاید تا پیش از این نگاه به طراحی نگاه اضافی بوده است. شاید نگاه بی‌نیازی بوده، شاید تولیدکننده خودش را مستغنی از این قضیه می‌دانسته است. ولی الان خوشحالم این را بگویم که شبکه تولید ما، اتحادیه سراسری پوشاک، به این مسئله می پردازد.

قبادی افزود: دوستان ما کارگروه ساماندهی مد و لباس را در اتحادیه سراسری پوشاک راه اندازی کرده‌اند و جلسات مستمری را دارند. الان داریم میریم به این سمت که طراحان در خدمت تولید قرار بگیرند.

او توضیح داد: مقدمهٔ تامین نیاز جوانان و نسل جدید، ایجاد زیرساخت‌ها است که جشنواره دارد به آن سمت می‌رود. بخش نمایش که به نظر من مهم‌ترین بخش جشنواره ما است، بخش مسابقه طراحی لباس، امسال فکر می‌کنم که گامی بلند و رو به جلو برداشته و آثار بسیار زیبایی را ارائه کرده‌اند که فکر می‌کنم اگر به سمت تولید انبوه برویم این‌ها را در جامعه می‌بینیم. سال‌های گذشته این کار شروع شده و سال قبل شاهد بودیم که بسیاری از آثار کاربردی شد و به تولید انبوه رسید.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر گفت: امسال در داخل جشنواره ما واحدی را طراحی کردیم که تولیدکننده به محض این که آثار را انتخاب می‌کند، ارتباط منطقی بین تولیدکننده و طراح را برقرار می‌کنیم و بلافاصله یک قراردادی به صورت پیش‌نویس انجام می‌شود تا آثاری که مورد نظر جوانان و جامعه است وارد جامعه شود.

وی افزود: خیلی خوشحالم این را بگویم که بسیاری از آثاری که در جشنواره امسال عرضه می‌شود آثار منتخب است. یعنی آثاری هستند که بر اساس سلایق مردم و نظرات کارشناسی انتخاب شده و در مسیر تولید قرار گرفته است.

اگر ما نیازهای مخاطب را تامین نکنیم، از مسیرهای نامناسب تامین می‌شود

حمید قبادی، دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر گفت: جشنواره مد و لباس فجر تلاش می‌کند که الگوهای اسلامی و ایرانی را به جامعه معرفی کند. طبیعتا این کار ساز و کار خودش را می‌خواهد. اگر کافی بود این کار و اگر به این کار نیاز نبود، اساسا به موضوع مد و لباس در کشور پرداخته نمی‌شد. قانون گذار به نظر من به درستی، و همه جا هم من اعلام کرده‌ام که یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور ما قانون ساماندهی مد ولباس است. در سال 85 مجلس شورای اسلامی این قانون را تصویب کرد و این فضا را فراهم کرد که به موضوع مد و لباس پرداخته شود.

او افزود: در این مسئله جشنواره‌ها بهانه است. جشنواره‌ها دستاویزی است که مسئله مد و لباس در کشور ما مطرح شود. مد و لباس یک فرآیند است. عالمان علم مدیریت می‌دانند که فرآیند به معنای طی مدارج تدریجی و رسیدن به یک اهداف خاص است. اینطور نیست که در دم کاری انجام شود. لوازم و ابزار مورد نیاز هست.

قبادی توضیح داد: اگر من بخواهم وضعیت موجود مد و لباس را در ایران تشریح بکنم، می‌توان گفت مد و لباس مجمع الجزایر ناپیوسته ای بوده که در کشور ما هر کسی کار خودش را انجام می‌داده است. یعنی طراح درسرزمین محدود خودش کار می‌کرده، تولیدکننده مسیر خودش را دنبال می‌کرده، صنعت نساجی ما که زیربنای کار است مسیر خودش را دنبال می‌کند و از آن مهم تر ابزار تبلیغ و ابزار ترویج هم مسیر خودش را دارد دنبال می‌کند.

او بیان کرد: شاید پیش از این تابو بودن مد مسئله ای بود که امروزه در کشور ما با دقتی که قانونگذاری کرده این مسئله را شکسته و الان خوشحالیم این رو بگیم که خط قرمزهای سلیقه ای و خودساخته در کشور ما از بین رفته، مبنا و محور مسائل قانونی است. رسیدن به اون و جمع بندی مسائلی که مجمع الجزایر ناپیوسته و این که هرکسی کار خودش را انجام می‌دهد به نظر من مهم‌ترین وظیفه کارگروه ساماندهی مد و لباس هست که در حال حاضر داریم به آن سمت می‌رویم.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس فجر نکات اساسی مد و لباس در ایران را اینگونه مطرح کرد: دو نکته اساسی را در مد و لباس ایران داریم که در حال دنبال آن هستیم. یکی بحث "هویت بخشی" و بحث دیگر بحث "افزایش قدرت انتخاب مردم" است. یعنی اگر ما بخواهیم همه تلاش‌ها را جمع بندی کنیم باید به این نتیجه برسیم که به دست مردم، قدرت انتخاب مردم ارتقا پیدا کند. وظیفه دولت ورود در تولید، ورود بر تکثیر و این‌ها نیست. دولت وظیفه‌اش این است که زیرساخت‌ها را مطرح کند.

او بیان کرد: در سال 92 در کشور ما این مسائل رخ داده است. شاید پیش از این ما هویتی را برای دست اندرکاران حوزه مد و لباس در کشورمان قائل نبودیم. الان نهادهای مختلف به خصوص نهاد نیروی انتظامی که با ما همکاری بسیار خوبی داشته، آمده با ما همکاری می‌کند.

حمید قبادی گفت: جشنواره مد و لباس بهانه است، ما هویت سازی که انجام دهیم، باید به سمتی رویم که طراحان بتوانند با در اختیار داشتن ابزار و لوازم کافی، هر فصل، متناسب با فصل، مد سال جدید را ارائه بکند. این یک علم اساسی در مسئله مد و مدسازی است.
وی بیان کرد: این که ما جشنواره را برگزار می‌کنیم برای این است که مردم بدانند در کشور ما چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما مدسازی اصلی ما ارائه آثار جدید توسط موسسات مد ساز و موسسات مد و لباس در کشور باید باشد که ما به این سمت می‌رویم.

قبادی توضیح داد: تا پیش از این مد هیچ هویتی نداشت. من نگاهم محدود به جشنواره نیست، در طول سال را ما در نظر می‌گیریم. می‌بایست مرد ما به این سمت که لباس مناسب و در عین حال پوشیده، لباس شیک در عین حال مبتنی بر الگوهای اسلامی و ایرانی را در اختیار داشته باشند.

دبیر سومین دوره جشنواره مد و لباس فجر گفت: با افتخار می‌توانیم بگوییم که در سال 92، در رابطه با رنگ در جامعه ما حساسیتی وجود ندارند. خود سازمان صدا و سیما از سال 91، دقت نظری که در پوشش لباس مجریان محترم کرد بسیار فرهنگ‌سازی شد.
وی افزود: همین اتفاق باعث شده است که چه خانم‌ها و چه آقایان، لباس‌شان متناسب با فصل باشد. بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که همه را باید دولت انجام دهد.

قبادی توضیح داد: موسسات تک منظوره مد و لباس، موسسات جریان ساز مد باید در کشور فعال باشند. در هر فصل، در طول سال چهار و پنج نوبت باید بتوانند هرکدام آثار جدیدی را ارائه کنند. این اتفاق اگر رخ دهد ما می‌توانیم بگوییم تغییراتی جدی در کشور رخ می‌دهد. ولی من نه به عنوان مدیر، بلکه به عنوان کارشناس عرض می‌کنم برآیندی که از نقطه نظرات سایر کارشناسان داشتیم این است که این اتفاق در کشور ما در حال رخ دادن است.

او گفت: یک خبر خوب این است که روز گذشته تعدادی از مجریان محترم برنامه‌های مختلف سازمان صدا و سیما تشریف آوردند از نمایشگاه دیدن کردند و بنا شد که نمونه‌های الگوهای اسلامی و ایرانی را استفاده کنند و برآیند جشنواره را در برنامه‌های تلویزیونی نمایش دهند.

معاون پیشین معاونت هنری ارشاد مطرح کرد: من همواره معتقدم که اگر ما نیاز مخاطب را تامین نکنیم، مخاطب به دنبال تامین نیازهایش از مسیرهای دیگر می‌رود و از هر مسیری که به دنبالش هست خودش را تامین می‌کند و این اتفاق رخ می‌دهد که نمونه‌هایی که نمی‌داند چه هست و فلسفه آن طراحی چه چیز است بر تنش ظاهر می‌شود و به عنوان یک عنصر در جامعه پدیدار می‌شود. طبیعتا وقتی که ما قدرت انتخاب مردم و جوانان را بالا ببریم این اتفاق رخ می‌دهد.

او بیان کرد: با مردم تعارف نباید کنیم. باید ساز و کار قانون و چیزهایی که لازمه جریان مد و لباس در کشور هست را برای مردممان فراهم کنیم. ما تا پیش از این بحث نمایش زنده را به عنوان یک تابو تصور می‌کردیم. در صورتی که نمایش زنده یک رکنی از ارکان متعدد حوزه مد و لباس هست که الان قانون‌گذار و احکام شرعی به ما این اجازه را داده است که این مسئله را برگزار کنیم.

 

تاریخ: یکشنبه 18 اسفند 1392