Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون صنایع و معادن از طرح دو فوریتی مجلس به منظور جلوگیری از صدور بخشنامه ها و تصمیمات خلق الساعه در مسیر صادرات کشور خبر داد.

صادرکنندگان و فعالین تجاری و صنعتی کشور که این روزها با دو اَبَر مشکل تحریم ها و کرونا دست و پنجه نرم می کنند با چالشی داخلی نیز مواجه هستند.

قوانین خلق الساعه ای که از سمت دولت صادر می شود در اکثر مواقع از تحریم ها و کرونا نیز چالش آفرین تر شده و به عنوان سدی بزرگ در برابر مسیر صادراتی کشور امر صادرات را با معضل بزرگ رو برو می کند.

صادرکنندگانی که با مشقت فراوان و در این شرایط کشور که ارتباط با دنیای خارج از مرزها با مشکلات فراوانی رو برو است یک بازار هدف صادراتی می یابند با همین بخش نامه ها و دستورات خلق الساعه نه تنها بازارهای صادراتی خود را از دست می دهند که چهره تجاری کشور نیز به واسطه همین عوامل مخدوش می شود.

سوالی که پیش می آید این است که نقش مجلس در این میان چیست؟ آیا مجلس نباید در دفاع از حقوق صادرکنندگان وارد این موضوع شده و نسبت به این چالش واکنش داشته نشان دهد؟

خبرنگار گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفت و گویی را با عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ترتیب داده که در ادامه مشروح این گفت و گو را مطالعه می کنید:

بی ثباتی قوانین

عزت‌الله اکبری تالارپشتی در ابتدای این گفت و گو با بیان اینکه این امر ناشی از بی ثباتی قوانین نیست، بیان کرد: بلاتکلیفی صادرکنندگان و رنجی که این فعالان تجاری کشور از تعدد صدور قوانین خلق الساعه می کشند به علت بی ثباتی در تصمیمات دولت است؛ چرا که وضع قوانین در کشور فرایند خاص خود را دارد ولی بخشنامه هایی که به نوعی در برابر مسیر صادرکنندگان به عنوان مانع قرار می گیرد بخش نامه های دولتی و تصمیمات متناقض در فاصله های زمانی کم است که همین امر موجب می شود امنیت و ثبات فعالیت های تجاری و اقتصادی برای فعالین این حوزه به خطر بی افتد.

 

وی افزود: این شرایط موجب می شود که فعال تجاری ما از آینده کاری خود هیچ تصویر ثابتی نداشته باشد و عملا نتواند وضعیت بازار در آینده نزدیک را پیش بینی کند؛ بنابراین این عوامل، عواملی ضد فعالیت های اقتصادی هستند که حتما باید در برابر آن ها ایستاد.

حمایت مجلس

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در ادامه از طرح دو فوریتی مجلس به منظور جلوگیری از صدور بخشنامه ها و تصمیمات خلق الساعه در مسیر صادرات کشور خبر داد و گفت: این امر موجب خواهد شد که فعالیت فعلالین اقتصادی، تجاری و صنعتی کشور با ثبات شود.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه مصوبات دولت تقریبا به منزله قانون است، خاطر نشان کرد: این مصوبات باید از یک ثباتی برخوردار باشد. امروزه هر وزارتخانه و مقامی اقدام به صدور بخشنامه می کند که این مسئله به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

صادرات محصولات بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط

اکبری تالارپشتی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر چگونگی حمایت مجلس از صادرات محصولات بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط، تصریح کرد: در بخش صنایع کوچک و متوسط ساز و کارهایی از جنس خودشان (بخش خصوصی) باید شرکت های مادر تخصصی تشکیل دهد تا این شرکت ها وظیفه صادرات محصولات تولیدی این بنگاه ها را بر عهده بگیرند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه دولت ها نشان داده اند که در تصدی گری عقب می مانند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل اقدامات تجاری فعالان اقتصادی و صنعتی باید به بخش خصوصی واگذار شود. چون تولیدکننده تماما به فکر امر تولید است هیچگاه نمی تواند صادرکننده و فروشنده خوبی باشد لذا در بحث عرضه، بخش خصوصی باید شرکت های مادر تخصصی صادراتی از جنس خود این واحدها که تمام چالش ها و مشکلات و ریز و بم مسیر صادراتی کشور را می شناسند تشکیل دهد.

اولویت های کمسیون صنایع و معادن

اکبری تالارپشتی در بخش پایانی صحبت های خود به اولویت های کمیسیون صنایع و معادن اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته جمع بندی های اولیه سه اولویت کمیسیون را به رئیس مجلس تقدیم کرده ایم که بلافاصله بعد از تایید نهایی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت

طرح دو فوریتی مجلس در حمایت از صادرکنندگان
تاریخ: دوشنبه 13 مرداد 1399