Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده بر سر راه صدور و تمدید کارتهای بازرگانی در یکماه گذشته گفت: از اول مردادماه تا 24 شهریورماه امسال، 135 کارت بازرگانی در سراسر کشور صادر و 650 کارت بازرگانی تمدید شده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تعداد کارتهای بازرگانی صادره 405 مورد و تعداد کارتهای تمدید شده 1179 مورد بوده است که از افت شدید حکایت دارد. 

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، محمد لاهوتی در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه از ۴۵ روز پیش، موضوع کارت بازرگانی به وزارت صمت واگذار شده، گفت: در گذشته اتاق‌های بازرگانی، مدارک را دریافت کرده و پروسه تمدید و صدور را انجام می‌دادند، اما اکنون وزارت صمت و سازمان‌های استانی آن، این پروسه را انجام می‌دهند؛ اما متاسفانه زیرساختهای لازم برای این کار فراهم نشده و کار با کندی زیادی صورت می‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه روند کار و فعالیت‌های مرتبط با فضای کسب و کار باید در جهت تسهیل‌گری و روان‌سازی فعالیت‌ها باشد، افزود: در این بخش متاسفانه نه تنها همت جدی برای بهبود فضای کسب و کار صورت نگرفته؛ بلکه موانعی بر سر راه بخش خصوصی قرار گرفته که مسیر حرکت را ناهموار کرده است.

وی تصریح کرد: ظرف 45 روز گذشته گزارشات متعددی از فعالان اقتصادی به اتاق تهران ارسال شده و بسیاری از آنها بر این باورند که اتاق باید مجدد مشکلات را برطرف کند؛ در حالیکه برخی از مشکلات، ناشی از کج‌سلیقگی و یا بی‌توجهی به تبعات این چنین اقداماتی در عرصه صدور و تمدید کارتهای بازرگانی است؛ این در حالی است که به عنوان مثال، برای کسانی که درخواست صدور کارت داشتند، کماکان تاییدیه بانک و عدم سوءپیشینه اسناد ملکی تک برگی نیز طلب می‌شود؛ یا حتی برای فعالان اقتصادی که سن بالایی هم دارند، کارت پایان خدمت طلب شده است و همه اینها، منجر به کندی در صدور کارت بازرگانی شده است.

لاهوتی از وعده مدیرکل دفتر مقررات صادرات و وزارت وزارت صمت برای حل این مشکلات خبر داد و تصریح کرد: البته جلسه‌ای نیز هفته گذشته با حضور دستگاههای ناظر و دبیرکل اتاق تهران برگزار شده تا بتوان این مشکلات را حل و فصل کرد. ضمن اینکه در قالب آن سازمان توسعه تجارت ایران ماموریت یافته تا مشکلات را در روزهای آینده حل کند.

وی اظهار داشت: به موازات این جلسه، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دستور داده تا سیستم قبلی صدور و تمدید کارتهای بازرگانی به موازات سیستم جدید به مدت دو ماه فعال باشد تا بتوان مشکلات کمتری را شاهد بود.

به گفته لاهوتی، یکی از اشکالات جدی که در بحث صدور و تمدید کارتهای بازرگانی اتفاق افتاده، این است که اتاق بازرگانی دسترسی به چک کردن اسناد متقاضیان صدور یا تمدید کارتهای بازرگانی را ندارد و به همین دلیل، امکان تائید پرونده ها وجود ندارد که در صورت باز کردن دسترسی اتاق می‌توان کار را با سرعت بیشتری پیش برد.

وی افزود: از اول مردادماه تا 24 شهریورماه امسال، 135 کارت بازرگانی در سراسر کشور صادر و 650 کارت بازرگانی تمدید شده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تعداد کارتهای بازرگانی صادره 405 مورد و تعداد کارتهای تمدید شده 1179 مورد بوده است که از افت شدید حکایت دارد.

چالش‌های فعالان اقتصادی با سیستم صدور و تمدید کارتهای بازرگانی/ جدیدترین آمار صدور کارت بازرگانی در یکماه اخیر
تاریخ: چهارشنبه 26 شهریور 1399