Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: نگاه تسهیل گرایانه در روابط بخش تولید با شبکه بانکی کشور تا حدودی محدود بوده و نیازمند نگاهی نو و مبتنی بر شرایط روز است و در همین خصوص بازبینی در شیوه محاسبه بدهی واحدهای تولیدی توسط بانک ها یک ضرورت اساسی به شمار می آید.

به گزارش شاتا، میثم زالی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان با اشاره به اینکه واگذاری اختیارات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور به استان‌ها در حال پی گیری است، گفت: مصوبات کارگروه استانی هم رده ستاد مرکزی است و عمل نکردن به این مصوبات مصداق جرم است.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور با تاکید بر اینکه تولید باید دغدغه مسئولان مرتبط با حوزه باشد، بیان کرد: ترک فعل دلیل عمده موانع تولید است در صورتی که اگر همه مسئولان و بانک‌ها به وظایف خود عمل نمایند وضعیت واحدهای تولیدی می تواند متفاوت تر از شرایط حاضر باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچکس حق ایجاد اختلال در روند واحدهای تولیدی را ندارد، افزود: از بانک‌ها انتظار می رود محدودیت ها برای واحدهای تولیدی دارای وثایق کافی از بین برود و حتماً باید بر اساس قانون عمل شود.

زالی با یادآوری بخشی از بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تولید گفت: اولویت اصلی کشور مساله تولید است و باید در این خصوص اهتمام جدی داشته باشیم.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: میزان بدهی واحدهای تولیدی غیردولتی به بانک‌ها کمتر از ۱۵ درصد است.

زالی همچنین با اشاره به اینکه اگر نگاه به تولید کننده تغییر پیدا کند و مبتنی برنگاه مقام معظم رهبری باشد از مشکلات و گرفتاری‌های تولیدکنندگان کاسته می‌شود، گفت: حل و فصل موانع تولید بر عهده ستاد است و امروز تمامی دستگاه‌های نظارتی و قضائی باید از تولیدکنندگان حمایت کنند و با توجه به فرمایشات معظم له هیچ دستگاه نظارتی اجازه ورود به مسائل مصوب این ستاد را ندارد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم‌ها و کرونا، ما صرفا عمل بر اساس مرّ قانون را می‌خواهیم ضمن این که در بعضی مواقع شاهد سلیقه‌ای رفتار کردن برخی مجریان قانون هستیم.

زالی تصریح کرد: نحوه محاسبه بدهی واحدهای تولیدکننده با بانک‌ها مشخص نیست که نمی‌دانیم این بدهی چگونه محاسبه می‌شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: برخی از بانک‌ها با وجود وثیقه‌های کافی در ارائه خدمات و ضمانت‌نامه‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند، ضمن این که بدهی بیمه نیز است که سازمان‌های تأمین اجتماعی در استان‌ها از آن به عنوان ابزارهایی در دست خود بر علیه تولید کننده استفاده می‌کنند که خود از دیگر مشکلات است.

بازدید از دو واحد تولیدی روغن نباتی گلناز و گروه صنعتی لاوان که به دلیل برخی موانع، دچار مشکلاتی در روند تولید خود شده بودند، برنامه بعدی دبیر ستاد تسهیل بود. گفتنی است در این بازدیدها، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد و اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین عمرانی، معاون قضائی دادستان کل کشور نیز حضور داشتند.

ضرورت بازبینی در شیوه محاسبه بدهی واحدهای تولیدی توسط بانک ها/ اولویت اصلی کشور مساله تولید است
تاریخ: یکشنبه 6 مهر 1399