Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

افزایش نرخ ارز و به تبع آن بالا رفتن هزینه شرکت‌ها و دفاتری که در خارج از کشور برای بازاریابی و فعالیت‌های تجاری فعالان اقتصادی فعال هستند، صدای بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان را درآورده است.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، بالا رفتن بی‌سابقه قیمت ارز، نه تنها بخش‌های مختلف اقتصادی در داخل کشور را با مشکلات و چالش‌های بسیار مواجه کرده؛ بلکه فعالیت‌های صادراتی و تجاری فعالان اقتصادی را نیز با شرایط بسیار دشواری روبرو کرده است.

اکنون فعالان اقتصادی با هزینه‌های سرسام آور فعالیت در کشورهای هدف صادراتی مواجه هستند و در عین حال، بانک مرکزی نیز تا این لحظه حاضر به پذیرش هزینه‌های فعالان اقتصادی در بازارهای صادراتی نیست و الزام بازگشت 100 درصدی ارز حاصل از صادرات را با جدیت پیگیری می‌کند.

صادرکنندگان می‌گویند که افزایش بی‌سابقه نرخ ارز هزینه تمدید کارتهای اقامت و تمدید فعالیت سالانه شرکت‌هایشان را با مشکلات جدی مواجه ساخته و بر این اساس، خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی وزارت خارجه در رایزنی با برخی از کشورهای هدف صادراتی هستند.

به گفته یکی از فعالان اقتصادی، محدودیت‌های کرونا در رفت و آمد به کشورهای اصلی هدف صادراتی ایران از جمله عراق و اقلیم کردستان که اکنون دو بازار بسیار مهم برای فعالیت ایرانی‌های صادرکننده به شمار می‌روند، در کنار عدم دسترسی اشخاص دارای کارت اقامت فعال و مشغول به کار، فعالیت در این بازارها را با سختی‌های خاص خود مواجه ساخته است.

او می‌گوید: وضعیت ارزش تومان نسبت به دینار، هزینه تمدید کارت اقامت را به 30 میلیون تومان و تمدید فعالیت سالانه شرکتها را به یک میلیارد تومان رسانده است.

این فعال اقتصادی پیشنهاد می‌کند تا وزارت امور خارجه ایران نیز در نامه‌نگاری و مکاتباتی با کشورهای هدف صادراتیف درخواست تمدید یکساله کارتها و اجازه فعالیت شرکتهای ایرانی را به دلیل محدودیت‌های رفت و آمد دارد.

گلایه فعالان اقتصادی از افزایش هزینه‌های شرکت‌داری در کشورهای صادراتی
تاریخ: دوشنبه 14 مهر 1399