Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به صدور 80 بخشنامه در فاصله زمانی ابتدای سال 97 تا شهریورماه 98، گفت: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های یک‌شبه به بهانه تنظیم بازار، نام و برند ایران را در بازارهای هدف دچار مشکل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، محمد لاهوتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه ظرفیت‌های کشور برای صادرات بالا است، گفت: اگر حمایت از صادرات صورت بگیرد، می‌توان به اعداد بالایی در صادرات به کشورهای همسایه دست یافت.

وی ادامه داد: اگرچه اکنون زیرساخت‌های تولید در کشور وجود دارند؛ اما زیرساخت تجاری نداریم و البته برخی از ابزارهای تجاری نیز به دلیل تحریم قابل استفاده نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: ورود ایران به توافق با اوراسیا توانست صادرات ایران به این کشورها را رشد دهد؛ این در حالی است که سهم صادراتی ما نیز به کشورهای همسایه ٨٠ درصد صادرات بوده است.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری دولت ظرف سال‌های گذشته در مورد صادرات به ١۵ کشور همسایه و هند و چین در حال جواب دادن است، عنوان کرد: صادرات به این کشورها در حال رشد است؛ اما هنوز هم زیرساخت‌های تجاری لازم در اختیار نیست تا بتوان از حداکثر ظرفیت در صادرات به این کشورها بهره‌برداری کرد.

به گفته لاهوتی، در ۵ سال اخیر ٧٠ بخشنامه صادر شده و البته از سال ٩٧ تا شهریور ٩٨ نیز بنا به بررسی‌های معاون اقتصادی اتاق بازرگانی تهران ٨٠ بخشنامه صادر شده و این چالش نه تنها برطرف نشده؛ بلکه هنوز هم تبعات آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های یک‌شبه به بهانه تنظیم بازار اعمال می‌شود، افزود: این موضوع نام و برند ایران را در بازارهای هدف دچار مشکل می‌کند و حتی در قوانین بالادستی نیز این موضوع منع شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: اگرچه اکنون در شرایط ویژه و جنگ اقتصادی هستیم و برخی از تصمیمات دولت ناشی از این شرایط است؛ ولی بهتر بود که این موضوع را مدیریت می‌کردیم تا بتوان با ارز صادراتی نیازهای ارزی کشور را تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کنونی، تنوع بازارهای کشور کاهش یافته است، گفت: اگرچه ٨٠ درصد صادرات به همسایگان است که برای شرایط کنونی ارزشمند است و این کشورها جزو بازارهای سنتی ایران به شمار می‌روند، اما به هر حال تمرکز در تجارت نقطه مثبتی در شرایط عادی به شمار نمی‌رود.

لاهوتی ادامه داد: فروش ریالی کالاهای ایرانی به عراق و افغانستان وجود دارد و از سوی دیگر، بانک مرکزی آن را قبول ندارد؛ اما به هر حال باید مکانیزمی برای آن اندیشید؛ این در حالی است که تنوع بازارها به دلیل تحریم کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اعداد و ارقام بسته های حمایتی در بودجه مناسب است؛ اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و تخصیص صورت نمی‌گیرد؛ پس در این راستا سازمان توسعه تجارت هم بدون بودجه نمی تواند کار کند.

وی با بیان اینکه معاونت اقتصادی وزارت خارجه اگرچه ۴ سال است که تشکیل شده اما هنوز کارکرد خیلی پررنگی ندارد، افزود: اگرچه تلاش‌های زیادی برای بازشدن مرزها در حوزه کرونا از سوی این معاونت انجام شد، اما هنوز جای کار دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران توضیح داد: در بخش دریایی علیرغم تلاش ها مشکلات زیادی وجود دارد؛ شرایط به گونه‌ای است که همه باید دست به دست هم دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه کشتیرانی و حمل بار به چین هنوز مشکلات کرایه حمل بین کشتیرانی و صادرکنندگان وجود دارد که امیدوارم با دستور معاون اول رییس‌جمهور این مسأله حل شود.

به گفته لاهوتی، حل مشکلات حمل و نقل و بازگشت ارز صادراتی و بودجه بسته های حمایتی از جمله مواردی است که باید حل و فصل شود.

صدور 80 بخشنامه از ابتدای 97 تا شهریور 98/ ممنوعیت‌های یک‌شبه نام و برند ایران را در بازارهای هدف دچار مشکل می‌کند
تاریخ: دوشنبه 21 مهر 1399