Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تاثیر محدودیت‌های مرزی به دلیل شیوع ویروس کرونا، از کاهش 34 درصدی صادرات کشور خبر داد و گفت: ایران ظرفیت بالایی در صادرات به کشورهای همسایه دارد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، حمید زادبوم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار داشت: تجارت خارجی جهان کاهش ١۴ درصدی را تجربه کرده که علت اصلی آن شیوع کرونا بوده و به تبع آن، در ۶ ماهه اول امسال، ایران نیز با کاهش تجارت خارجی روبرو بود و صادرات کشور به دلیل بسته شدن مرزها ٣۴ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: علیرغم کاهش صادرات ایران به دنیا، تجارت ایران به کشورهای روسیه و قزاقستان با افزایش مواجه شدند و صادرات ایران نیز به این کشورها رشد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه امیدوارم در شش ماهه دوم امسال با رشد صادرات مواجه شویم، افزود: بر اساس پتانسیل‌سنجی ما قدرت افزایش صادرات ١٢۵ میلیارد دلاری به کشورهای همسایه داریم و باید سهم بازار آنها را بیش از ارقام کنونی بگیریم.

به گفته وی، ظرفیت واردات کشورهای همسایه ١٠٠٠ میلیارد دلار است؛ اما صادرات ما اکنون به این کشورها ٢۵ میلیارد دلار است؛ اگرچه ظرف سالهای گذشته، سهم کشورهای همسایه در صادرات ایران افزایش یافته است.

زادبوم با اشاره به اینکه باید با راه‌اندازی پایانه های مرزی، باید صادرات را به کشورهای همسایه رونق داد، اظهار داشت: این در حالی است که افزایش تقاضا به دلیل بالارفتن تحرک صادرکنندگان برای حضور در بازار برخی کشورهای اوراسیا منجر به بالا رفتن نرخ کرایه حمل و نقل شده است.

وی با بیان اینکه امسال منابع مالی بسته حمایت از صادرات به سمت تکمیل زیرساخت‌های تجاری هدایت شده است، افزود:  ما حاضریم در سال جاری برای گسترش زیرساخت‌های تجاری، کار را با بخش خصوصی پیش بریم و البته به موازات آن باید در مرزها نیز انسجام تصمیم گیری شکل گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برای توسعه موافقت نامه با کشورهای همسایه باید محدودیت‌های وارداتی از کشورها را کمتر کنیم که از سال گذشته قرار شد این موضوع مدنظر قرار گیرد و البته کشورهای عراق و افغانستان باید به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرند.

به گفته وی، دستگاههایی که مسئول تجارت خارجی نیستند، بخشنامه هایی می دهند که مخل صادرات است  و ما نمی توانیم تعدد بخشنامه ها را نادیده بگیریم؛ چراکه به تجارت خارجی لطمه زده است.

زادبوم تاکید کرد: در شرایط ویژه نیازمند تصمیمات ویژه هستیم؛ اما اطمینان خاطر می توانیم بدهیم که شرایط بهتری برای صادرکنندگان فراهم شود.

وی افزود: ما بعنوان سازمان توسعه تجارت باید از تعدد بخشنامه ها جلوگیری کنیم و هفته آینده روز ملی صادرات است و باید فرهنگ سازی کنیم که صادرات اهمیت دارد و باید صادرات و صادرکنندگان مورد اهمیت واقع شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: انتظار داریم در دریای خزر، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعال شود و بخش خصوصی نیز وارد عمل شود.

روند رو به بهبود صادرات آغاز شد/تعدد بخشنامه‌ها، به صادرات کشور لطمه زد
تاریخ: دوشنبه 21 مهر 1399