Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه حجم مبادلات غیرنفتی کره و ایران در سال ۲۰۱۳ معادل ۴.۱ میلیارد دلار بوده است گفت: افزایش حجم مبادلات تجاری به ۱۰ میلیارد دلار را برنامه ریزی کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی الله افخمی‌راد شب گذشته در همایش  همکاری اقتصادی ایران و کره جنوبی با بیان اینکه ایران به عنوان یک قدرت مهم و استراتژیک در منطقه خاورمیانه با توجه به برنامه چشم انداز 20 ساله خود و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه کشور اهداف بسیار بزرگی را برای توسعه همه جانبه در تمام بخش‌ها هدف گذاری کرده است اظهار داشت: ایران در نظر دارد با گسترش روابط خارجی برای دستیابی به اهداف خود قدم‌های اساسی بردارد و در این زمینه ایران نگاه ویژه‌ای به کشور کره دارد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مطلوب بوده و کره یکی از شرکای مهم تجاری و اقتصادی ایران محسوب می‌شود افزود: این سطح از مناسبات می‌تواند با توجه به پناسیل‌های دو کشور بسیار فراتر از وضعیت فعلی گسترش پیدا کند. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بیان این که حجم مبادلات غیرنفتی دو کشور در سال 2013 معادل 4.1 میلیارد دلار بوده است گفت: از این میزان 360 میلیون دلار صادرات ایران به جمهوری کره و 3.8 دهم میلیارد دلار واردات از کره صورت گرفته است. با احتساب صادرات نفت خام حجم تجارت دو کشور به 9.2 بالغ می‌شود که این میزان نسبت به سال قبل کاهش داشته است. البته در هدف گذاری‌های صورت گرفته در صددیم حجم مبادلات تجاری غیرنفتی خود را با کره در سالهای آینده به 10 میلیارد دلار برسانیم.

افخمی راد اضافه کرد: در مجموع با توجه به قدرت اقتصادی کره و نیز رویکرد اقتصادی ایران که بر مبنای رشد متوازن و مستمر اقتصادی طراحی شده است این ارقام با پتانسیل‌های موجود فاصله زیادی داشته و بایستی ارتقا پیدا کند. 

وی ضمن بیان این که باید تلاش کنیم سطح همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور کره و ایران را تنوع و تمعق بخشیم تصریح کرد: برای میل به این هدف باید سرمایه گذاری‌های مناسب صورت گیرد و حتی تشکیل شرکت‌های مشترک نیز می‌تواند به عنوان یک راهکار اساسی مدنظر مسئولین قرار گیرد. 

افخمی راد گفت: جمهوری اسلامی ایران شرایط و محیط مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد که در این راستا سرمایه گذاری در بخش‌های فولاد، معادن و صنایع معدنی، خودرو ، صنایع پایین دستی  نفت، گاز و پتروشیمی ، حمل و نقل وشیلات از جمله زمینه‌هایی به شمار می‌آید که شرکت‌های کره‌ای می‌تواند در آنها اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به مزیت‌های سرمایه گذاری ایران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در چهار راه ارتباطی شمال ، جنوب، شرق و غرب  و دسترسی آسان و سریع به بازارهای منطقه شرایط را برای ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم می‌کند علاوه بر این ایران دارای 20 منطقه آزاد ویژه اقتصادی هم است که می‌تواند تسهیلات خاصی از جمله معافیت 15 ساله مالیاتی ، ورود بدون ویزا برای اتباع خارجی، تسهیل در روند ثبت شرکت‌ها و نرخ مناسب برای مصرف انرژی را برای سرمایه گذاران در نظر بگیرد.

وی اضافه کرد: بنابراین از شرکت‌های کره‌ای می‌خواهیم برای سرمایه‌گذاری و گسترش تولید در بخشهای مختلف ایران با طرف‌های ایرانی مذاکره کنند چرا که ایران کشوری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و کره جنوبی می‌تواند با توجه به تسهیلات بسیار مناسب سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران همکاری خوبی را با شرکای ایرانی انجام دهد. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه ما علاقمندیم شرکت‌های کره‌ای را به ایران نه فقط به عنوان بازار فروش محصولات خود بلکه به عنوان یک شریک راهبردی برای تولید و سرمایه گذاری و انجام همکاری‌های مشترک به عنوان پلی برای دسترسی و تامین نیازهای کشورهای منطقه نگاه کنیم تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ کره‌ای بیش از پیش به سرمایه گذاری و تولید مشترک و همکاری با شرکت های ایرانی فکر می‌کنند.

تاریخ: سه شنبه 20 اسفند 1392