Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رییس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی خواستار اعلام اطلاعات هویتی صادرکنندگان کارتن خواب را با ذکر شماره کارت بازرگانی، میزان صادرات و تاریخ صادرات آنها شد؛ این البته اولین باری نیست که رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار ارایه مستندات سخنان عبدالناصر همتی در مورد صادرکنندگان شده؛ همانطور که در گذشته وی مدعی شد که میزان ارز بازنگشته به کشور 27 میلیارد دلار است؛ اما هیچگاه مستندی در مورد آن ارایه نکرد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا،هفته قبل بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور شرکت در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی، اعلام کرد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات هویتی 70 صادرکننده که یک دلار ارز هم به کشور برنگردانده‌اند را به بانک مرکزی اعلام کرده و اتفاقا این 70 صادرکننده کارتن‌خواب بوده‌اند.

همین موضوع، موجی از انتقادات را بر علیه صادرکنندگان کشور به پا کرد و در عین حال، باز هم عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از ارایه هر گونه جزئیات در رابطه با آن خودداری کرد؛ اگرچه سخنان وی در صدر اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌ها و صدا و سیما قرار گرفت.

پس از آن بود که حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار نامه‌نگاری با رئیس کل بانک مرکزی برای دریافت اطلاعات مرتبط با این مدعی شد.

حال غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با ارسال نامه‌ای به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی خواستار ارایه اطلاعات هویتی صادرکنندگان کارتن خواب را با ذکر شماره کارت بازرگانی، میزان صادرات و تاریخ صادرات آنها شده است.

این اولین باری نیست که سخنان رئیس کل بانک مرکزی از سوی بخش خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرد و هیچ مستنداتی را در رابطه با آن دریافت نمی‌کنند. همین چند وقت پیش بود که عبدالناصر همتی مدعی شد که میزان ارز بازنگشته به کشور 27 میلیارد دلار بوده و همین امر، عامل نوسان نرخ ارز در بازار و رسیدن قیمت به ارقام نجومی شده است؛ در حالیکه پس از آن هر چقدر بخش خصوصی نامه نگاری کرد و در جلسات و پشت تریبون های رسمی از بانک مرکزی درخواست کرد تا مستندات این ادعاها را ارایه دهد، هیچ پاسخی از سوی بانک مرکزی دریافت نشد.

تا جایی که برخی مقامات دولتی، این رقم را در حدود 15 میلیارد دلار اعلام کردند و البته در نهایت به عدد 6 تا 7 میلیارد دلاری از سوی صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی رسیدند.

در متن نامه شافعی به همتی آمده است:

پیرو جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در تاریخ 28 مهرماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شده، جنابعالی مطالبی را بیان نموده اید مبنی بر اینکه 250 صادرکننده که رقم صادرات آنها هفت میلیارد دلار است، ارز خود را به کشور برنگردانده‌اند و در همین راستا به قوه قضاییه معرفی شده اند و همچنین تاکید نموده‌اید که بر اساس گزارش وزارت اطلاعات تعداد هفتاد نفر از این صادرکنندگان کارتن خواب می‌باشند.

این موضوع توسط جنابعالی در محافل دیگر هم مطرح شده است و لذا به منظور شفاف سازی و بررسی چگونگی امر در اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و همچنین سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور در صدور کارت بازرگانی و اعلام واقعیت های به دست آمده به مراجع مربوطه تقاضا دارد دستور فرمایید مشخصات کامل 250 صادرکننده خاصه 70 صادرکننده به گفته جنابعالی کارتن خواب را با ذکر شماره کارت بازرگانی، میزان صادرات و تاریخ صادرات آنها هرچه سریعتر در اختیار اتاق بازرگانی ایران قرار گیرد.

 

اتاق بازرگانی خواستار ارایه اطلاعات هویتی 70 صادرکننده کارتن‌خواب از سوی بانک مرکزی شد/ آیا این بار همتی اطلاعات هویتی صادرکنندگان متخلف را ارایه می‌دهد؟
تاریخ: دوشنبه 5 آبان 1399