Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، واردات در مقابل صادرات را راحت‌ترین راه برای رفع تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان دانست و گفت: خواست صادرکنندگان این است که دستشان برای بازگشت ارز با ۴روش مورد تایید یعنی فروش ارز به صرافی‌های مجاز، واگذاری کوتاژهای صادراتی، واردات در مقابل صادرات خود و فروش اسکناس باز باشد و وزارت صمت نیز با ابزار ثبت‌سفارش کالاهای وارداتی را با توجه به نیاز صنایع رگولاتوری کند.

اکسپورتنا: محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر تهاتر کالا گفت: امیدواریم تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تسهیل در امر صادرات باشد چرا‌که واژه‌های این مصوبه بر طبق اخبار منتشر شده، ابهام دارد.

وی افزود: ما در بسیاری از بازارهای صادراتی می‌توانیم از محل ارز صادراتی به امر واردات هم مبادرت یا ارز خود را به واردکننده واگذار کنیم. اما در دستورالعمل تیرماه بانک مرکزی واردات در مقابل صادرات محدود و مشروط شد و در بازارهای صادراتی و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان نیز وقفه‌ای ایجاد شد؛ این در حالی است که واردات در مقابل صادرات می‌تواند راحت‌ترین راه برای رفع تعهد ارزی باشد.

لاهوتی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، خواستار بازنگری در سیاست‌های ارزی بودیم، عنوان می‌کند: آنچه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیشنهاد‌شده موضوع واردات از محل صادرات است اما در خبرهای منتشر شده، ابهاماتی وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: نخستین ابهام درخصوص عبارت تهاتر گسترده است. این عبارت به چه معناست؟ آیا هدف سیاستگذار آن است که با همان سیاست قبلی وزارت صمت مبنی بر لینک‌کردن تشکل‌های خاص وارداتی و صادراتی با یکدیگر این کار را انجام دهد؟ مسلما بخش خصوصی با این شیوه مخالف است. نکته دوم نیز موضوع استفاده از ارز متقاضی است که در این خبر تنها به کلیاتی از آن اشاره کرده است و مشخص نیست آیا قرار است مجددا واردات بدون انتقال ارز اجرایی شود؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به این موضوع نیز اشاره می‌کند که تا دستورالعمل اجرایی این تصمیم صادر نشود، نمی‌توان در خصوص بهتر‌شدن شرایط و تسهیلگری این بخشنامه قضاوت کرد. از این‌رو بخش خصوصی انتظار دارد در تدوین این دستورالعمل اجرایی، مورد مشورت سیاستگذاران قرار گیرد.

لاهوتی همچنین اظهار می‌کند: در یک کلام پیشنهاد اتاق و خواست صادرکنندگان این است که دستشان برای بازگشت ارز با ۴روش مورد تایید یعنی فروش ارز به صرافی‌های مجاز، واگذاری کوتاژهای صادراتی، واردات در مقابل صادرات خود و فروش اسکناس باز باشد. ضمن اینکه وزارت صمت نیز با ابزار ثبت‌سفارش کالاهای وارداتی را با توجه به نیاز صنایع رگولاتوری کرده و بانک مرکزی نیز بتواند برگشت ارز به چرخه اقتصادی را رصد کند.

واردات در مقابل صادرات، راحت‌ترین راه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان/ راهکاری برای رگولاتوری بازگشت ارز
تاریخ: شنبه 10 آبان 1399