Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در سال جاری تولید کنندگان توانستد از فرصت عدم وجود رقبای ارزان قیمت خارجی استفاده کنند و با حرکت به سوی برندینگ،افزایش کیفیت و تنوع و طراحی جایگاه خود را در بازار پیدا کنند.

 صنعت نساجی یکی از بزرگترین و با اهمیت‌ترین صنایع کشور است که با گردش مالی بالای خود می‌تواند تحرک وسیعی در بخش‌های اقتصادی و بازار کشور و منطقه به وجود آورد. زیرا پوشاک بعد از خوراک از اساسی‌ترین نیازهای هر فردمحسوب می شود.این صنعت طی چندسال اخیر دچار مشکلات و آسیب های فراوانی شده بود اما به گفته مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان صنعت نساجی امسال، سال خوبی برای این صنعت بوده است.گفتگوی اتاق نیوز با وی را در زیر می خوانید.

وی ابتدا به افزایش قیمت ارز در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ به طور ناگهانی قیمت ارز افزایش پیدا کرد و این امر باعث کاهش میزان واردات اکثرکالاها از جمله پوشاک شد.در واقع افزایش نرخ ارز دو پیامد مثبت و منفی  برای صنعت پوشاک به دنبال داشت.پیامد مثبت این بود که با کاهش واردات، تولید کنندگان داخلی این فرصت را پیدا کردند تا سهم خود را در بازارهای داخلی افزایش دهند.اما پیامد منفی این بود که تورم ناشی از افزایش نرخ ارز منجر به  رکود بازار پوشاک  و دیگر محصولات نساجی از جمله فرش ماشینی شد.

وی با بیان این که سال ۹۲ سال خوبی برای صنعت پوشاک کشور بود ؛اظهار داشت: در سال جاری تولید کنندگان توانستد از فرصت عدم وجود رقبای ارزان قیمت خارجی استفاده کنند و با حرکت به سوی برندینگ،افزایش کیفیت ، تنوع و طراحی جایگاه خود را در بازار پیدا کنند.نتیجه این فعالیت ها و توسعه صنعت پوشاک در نمایشگاه بین المللی  پوشاک ایران که در بهمن ماه برگزار شد؛قابل مشاهده بود.

یکتا با تاکید بر این که  در سال جاری تولید کنندگان پوشاک از شرایط نسبتا خوبی برخوردار بودند,خاطر نشان کرد:امسال بعد از سال ها که صنعت پوشاک تحت تاثیر کالاهای قاچاق و بی کیفیت از چین و کشورهای آسیای شرقی قرار داشت توانستیم خودی نشان داده و نفس راحتی بکشیم.

دبیر اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان صنعت نساجی ایران با اشاره به این که در کشور دو نوع تولید کننده داریم ؛افزود:دسته اول تولید کننده های بزرگی هستند که فروشگاه های زنجیره ایی دارند و با نام و برند تجاری خاص فعالیت می کنند.دسته دوم هم کارگاه ها و تولیدی های کوچک و نیز کارگاه های به اصطلاح زیر پله ایی اند که در هیچ کجا ثبت نشده اند.معیار ما برای اندازه گیری میزان فروش تولیدات داخلی دسته اول است.زیرا محصولات کارگاه های کوچک  گاه با نام برند های خارجی وارد بازار می شوند و از کیفیت تولیداتشان هم مطمئن نیستیم.

طی ۱۱ ماه گذشته  ۵۷ میلیون دلار صادرات پوشاک داشته ایم

یکتا با اشاره به آمار سال گذشته میزان قاچاق پوشاک به کشور گفت:بر اساس آمار گمرک ،سال گذشته حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شده است که این میزان بیش از ۵۰ درصد پوشاک کشور را شامل می شود.البته شواهد نشان دهنده این است که در سال ۹۲ این میزان کاهش پیدا کرده است.

وی سپس به ارایه آمار صادرات و واردات ۱۱ ماهه سال جاری پرداخت و عنوان کرد:طی ۱۱ ماه سال جاری حدود ۳ میلیون دلار واردات پوشاک داشته ایم .بیشترین میزان واردات از کشورهای امارات ،چین ،ترکیه و ایتالیا بوده است.همچنین در این مدت میزان صادرات ۵۷ میلیون دلار بوده است و عمده کشورهای هدف عبارتند از افغانستان ،تاجیکستان و آذربایجان .

ترکیه می تواند بهترین شریک تجاری ایران در زمینه پوشاک باشد

به گزارش اتاق نیوز وی درباره ورود سرمایه گذاران خارجی به این بازار با بیان اینکه ترکیه می تواند بهترین شریک تجاری ایران در زمینه پوشاک باشد؛تصریح کرد:ترکیه به دلیل نزدیکی و شناختی که از بازار ایران دارد بهترین گزینه برای ورود به بازار کشور است اما از آن جا که تر ک ها رقیب ما محسوب می شوند سعی می کنند تا با احتیاط بیشتری وارد عمل شوند.تا کنون سرمایه گذاران اروپایی هیچ تمایلی برای سرمایه گذاری در ایران  از خود نشان نداده اند .من فکر می کنم جذب سرمایه گذاران اروپایی فعالیت و تحرک بیشتر  اتحادیه های بخش خصوصی و نیز مسئولان سازمان صنعت ،معدن و تجارت را می طلبد تا با دعوت از سرمایه گذاران علاقه مند به توسعه بازار پوشاک کشور کمک کنیم.

وی افزود: کشور ما با داشتن جمعیت ۷۵ میلیونی و منابع فراوان می تواند سرمایه گذاران بسیاری را جذب کند.مهم ترین ویژگی بازار ما به موقعیت جغرافیایی آن بر می گردد.زیرا سرمایه گذاران درصورت سرمایه گذاری نه تنها بازار کشور را به دست می گیرند بلکه می توانند به سایر بازارهای منطقه هم دسترسی داشته باشد.این مزیتی است که کشوری مانند چین فاقد آن است.

باید از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کنیم

یکتا در پاسخ به این که ورود سرمایه گذاران خارجی چه سوی عاید تولید کنندگان داخلی می کند؛گفت:اولین و مهم ترین نفعی که عایدمان می شود انتقال تکنولوژی و تجربه در حوزه تولید، فروش،طراحی و برندسازی است.کشورهایی مانند فرانسه،ایتالیا و ترکیه سال هاست که دارای تجربه موفق در زمینه پوشاک اند و ما می توانیم از تجربیات آن ها استفاده کنیم.به اعتقاد من عواید معنوی ناشی از حضور سرمایه گذاران خارجی بسیار بیشتر از عواید مادی آن است .زیرا ما در ابتدای مسیر توسعه قرار داریم بنابراین حضور یک سرمایه دار و شریک خارجی با تجربه می تواند باعث تسریع در دستیابی به اهدافمان شود.

مهم ترین مشکل صنعت پوشاک کمبودمواد اولیه است

دبیر اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان صنعت نساجی ایران مهم ترین مشکل صنعت پوشاک را کمبود مواد اولیه بر شمرد و گقت:به شدت با کمبود مواد اولیه به خصوص پارچه مواجه هستیم.همچنین یکسری کالاهای واسطه ایی که به آن” خرج کار “گفته می شود مانند دکمه، زیپ ،لایی و یراق آلات در کشور ما تولید نمی شود یا بسیار کم است .ما فقط یک کارخانه تولید زیپ در ایران داریم.این باعث می شود که دست تولید کننده برای ارایه محصولات جدید بسته باشد.

به گزارش اتاق نیوز یکتا بابیان این که اگر بتوانیم بحث دسترسی به مواد اولیه را حل کنیم  حضور پر رنگ تری در بازارهای داخلی و خارجی خواهیم داشت؛تصریح کرد:به نظرم طی سال های گذشته در بحث تعرفه ها بیسار بسته عمل شد و به تعرفه ها به چشم تنظیم بازار نگاه کردیم.در صورتی که واردات مواد اولیه باید آزاد باشد  تا بتوان تولیدی ها راگسترش دهیم .ما در بخش پارچه به خصوص پارچه های تار و پودی شدیدا در مضیقه هستیم و این در حالی است که برای واردات پارچه تعرفه سنگینی در نظر گرفته اند.درست است که باید از تولیدات داخلی حمایت شود اما در بخش هایی که تولید داخل پاسخگوی نیاز تولید کنندگان نیست ناچار از واردات هستیم.

وی ادامه داد:بهترین راه این است که وزارتخانه یکسری امتیازها و مجوزهایی در اختیار صاحبان واحدهای تولیدی قرار دهد تا آن ها با توجه به نیاز خود اقدام به واردات مواد اولیه کنند.در این صورت جلوی سودجویی هایی که تنظیم بازار را برهم می زنند نیز گرفته خواهد شد.

مهم ترین هدف ما در سال آینده ارتقاء دانش واحد های تولید است

وی در خصوص برنامه های سال آینده این اتحادیه اظهار داشت:مهم ترین هدف ما در سال آینده ارتقاء دانش واحد های تولید است و به همین منظور برای اولین بار سمینار توسعه پوشاک را در مرداد ماه ۹۳ برگزار خواهیم کرد.سعی امان بر این است تا با تقویت ارتباط بین تولید کنندگان داخلی و نخبگان خارجی بتوانیم ضعف های فنی و تکنولوژی این صنعت را پوشش دهیم.

هدف دوم ما تقویت نمایشگاه های بین المللی است و قطعا در نمایشگاه سال آینده شاهد افزایش فضای رقابتی بین  تولید کنندگان داخلی  و خارجی خواهیم بود.

تاریخ: چهارشنبه 21 اسفند 1392