Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پوشاکی که وارد کشور شده رقم بسیار بالایی از قاچاق را به خود اختصاص داده است در حالیکه در کشورهای مبدا به خاطر کرونا نمی‌توانند محصولات‌شان را بفروشند و حتی به دلیل مسائل محیط زیستی نمی‌توانند آنها را بسوزاند، حاضر هستند به رایگان هم در اختیار خریداران بگذارند، لذا با قیمت‌های بسیار پایین آنها را می‌فروشند و تجار آنها را به کشورهای خودشان می‌برند.

علی جدی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد میزان واردات پارچه چادر به کشور اظهار داشت: سالانه نزدیک به ۹۰ میلیون متر مربع مصرف پارچه‌ی چادر مشکی در کشور است که تقریبا از این مقدار، حدود ۱۰ میلیون متر مربع تولید داخلی است و باقی‌ از کشورهای چین، کره، تایلند، ژاپن و کشورهایی که در حوزه‌ی آسیا هستند وارد می‌شود.

وی افزود: تولید چادر جزو اولویت‌های وزارت صمت است، از همین روی الان چندین مجموعه فاز تولید چادر مشکی را شروع کردند. برای مثال یک مجموعه‌ در  شهر قزوین کار خود را شروع کرده و در شهرکرد هم فاز دوم را شروع کردند. پروژه‌های تولید نزدیک ۴۰_۵۰ میلیون متر مربع در حد نصب و راه‌اندازی هستند.

جدی تصریح کرد: وزارت صمت هم این موضوع را جزو اولویت‌های خود گذاشته و ما هم در کمیسیون صنایع مجلس بر آن تاکید کردیم، ستاد اجرایی فرمان امام هم در این حوزه ورود کرده، یعنی در مشارکت با بخش خصوصی ورود کرده تا بتوانند با هم این موضوع را حل کنند.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: با این پروژه‌ها حداقل تا هفتاد درصد مصرف داخلی را می‌شود تامین کرد، اما نگاه تولیدکنندگان به صادرات این محصول نیز است، می‌توانند مصرف کسانی که از بعضی از کشورهای مسلمان برای زیارت داخل کشور می‌آیند مثل عراق، سوریه، افغانستان را به راحتی تامین کنند. این توسعه ممکن است بیشتر هم بشود.

جدی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم واردات ارزی چادر چیزی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است.

وی در مورد مشکلات صنعت نساجی توضیح داد: ماشین‌آلات صنعت نساجی به استثنا پوشاک در خط تولید مشکل دارند و تقریبا حدود یک سال است که ماشین آلات نو وارد نکرده‌اند و باید حمایت باید جدی صورت بگیرد.

وی افزود: نزدیک به ۱۷ درصد اشتغال کشور در صنعت چرم، پوشاک وکفش و به طور کلی صنعت نساجی است. به خاطر  کرونا این مشاغل آسیب جدی دیدند. در جلسه با وزیر صمت هم اشاره کردم که باید حمایت ویژه‌تری از تولیدکنندگان داشته باشند، تولید‌کنندگان به خصوص در حوزه پوشاک ممکن است زمین‌گیر شوند و حمایت بیش‌تری نیاز است.

جدی در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه‌گذاری ترکیه‌ای‌ها در صنعت نساجی ایران اظهار داشت:اگر سرمایه‌گذاری اینها در مناطق آزاد باشد و با مشارکت بخش خصوصی در این منطقه تولید کنند مانعی ندارد اما اگر فقط کالاهایشان را برای مصرف بیاورند قطعاً باعث آسیب به تولیدکنندگان داخلی می‌شود. با وضعیت ارزی که داریم، واردات کالای مصرفی چندان توجیهی هم ندارد.

وی افزود: صنعت نساجی نیاز به حمایت ویژه از سمت دولت دارد چرا که آسیب شدیدی دیده است. کالاهای تولیدی دیگر کشور به دلیل کرونا روی دستشان مانده و متاسفانه عده ای با قیمت بسیار نازلی این کالاها را به کشور قاچاق می‌کنند که این موضوع ممکن است به تولیدکنندگان ما آسیب جدی بزند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد قاچاق پوشاک خاطرنشان کرد: پوشاکی که وارد کشور شده رقم بسیار بالایی از قاچاق را به خود اختصاص داده است در حالیکه در کشورهای مبدا به خاطر کرونا نمی‌توانند محصولات‌شان را بفروشند و حتی به دلیل مسائل محیط زیستی نمی‌توانند آنها را بسوزاند، حاضر هستند به رایگان هم در اختیار خریداران بگذارند، لذا با قیمت‌های بسیار پایین آنها را می‌فروشند و تجار آنها را به کشورهای خودشان می‌برند. تولیدکنندگان داخلی ما نمی‌توانند با اینها رقابت کنند و ممکن است آسیب ببیند. باید توجه داشت که صنعت نساجی در کشور رتبه سوم قاچاق را دارد.

۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار هزینه واردات پارچه چادر است/ ماشین‌آلات صنعت نساجی مشکلات جدی دارند/ واردات پوشاک رایگان در رقابت با تولید داخلی
تاریخ: شنبه 1 آذر 1399