Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون حقوقی گمرک ایران ابراز امیدواری کرد که احکام متخلفان پرونده فساد مالی گمرک بوشهر به زودی از سوی مرجع قضایی اعلام شود.
علی مددی جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فساد مالی گمرک بوشهر توضیح داد: پرونده این تخلف در حال طی کردن مسیر قانونی خود است و افرادی که در این پرونده نقش داشتند و متخلف بودند توسط مرجع قضایی بازداشت شدند و مرجع قضایی در حال تنظیم کیفرخواست است.
وی افزود: امیدواریم ظرف مدت کوتاهی اگر موارد برای قاضی روشن شود احکام لازم برای متخلفان صادر شود.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود یکی از متخلفان این پرونده به خارج از کشور فرار کرده است توضیح داد: در ابتدای رسیدگی به پرونده عنوان شده بود یکی از افرادی که در این زمینه نقش داشت که از کشور خارج شده ولی تاکنون مستندی در این زمینه ارائه نشده و این موضوع از هیچ مرجع رسمی اعلام نشده است.
وی درباره ارزش تخلف رخ داده در گمرک بوشهر نیز گفت: چون پرونده در حال جمع بندی است رقم دقیقی از میزان تخلف به ما ارائه نشده است ولی امیدواریم سال آینده احکام این پرونده از سوی مرجع قضایی اعلام شود.
پیشتر مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران در گفت وگو با ایسنا از برخورد با متخلفان پرونده فساد گمرکی در بوشهر خبر داده و گفته بود که در این گمرک چهار نفر با همکاری دستگاه‌های دیگر به مدت شش سال اقدام به جعل فیش بانکی می‌کردند.
به گفته وی طبق اظهارات دادستان کل کشور عده‌ای در گمرک بوشهر با همکاری یکسری دستگاه‌های دیگر فیش جعلی صادر می‌کردند و پول مربوط به حقوق و سود کالاهای وارداتی را به جای واریز به حساب گمرک به حساب خودشان می‌ریختند.
رییس کل گمرک با اشاره به اینکه این تخلف بین سال‌های 1386 تا 1391 رخ داد عنوان کرد که چهار نفر از ماموران گمرک درگیر این پرونده بودند و تعدادی دیگر به دلیل سهل‌انگاری و سوءمدیریت برکنار شدند.
کرباسیان همچنین ارزش تخلف رخ داده در گمرک بوشهر را نیز حدود 90 میلیارد تومان تخمین زده بود.
در همین حال ناظر جدید گمرک‌های استان و مدیرکل گمرک بوشهر نیز چندی پیش با اشاره به اینکه مشکلات به وجود آمده در این گمرک باعث نشد که امور مربوط به ارباب رجوع دچار وقفه شود، گفت: ‌در این پرونده چند کارمند دست داشتند که در حال کار کردن روی پرونده آنها و مستندسازی هستیم.
احمد پورحیدر با اشاره به اینکه دو کارمند به محاکم قضایی تحویل داده شدند که با قرار وثیقه آزاد هستند، افزود: یک متهم دیگر از کشور فرار کرده که از طریق اینترپل در حال تعقیب وی هستیم.
فساد رخ داده در گمرک بوشهر در حالی مربوط به دوران مدیریت قبلی گمرک ایران می‌شود که رئیس کل جدید گمرک ایران راهکار اصلی برخورد با فساد در گمرک‌های سراسر کشور را الکترونیکی کردن آنها اعلام کرده است.
کرباسیان تاکید کرده که به زودی سیستم پرداخت الکترونیکی در گمرک راه‌اندازی می‌شود و فیش دستی دیگر مورد پذیرش نخواهد بود.

1
تاریخ: شنبه 24 اسفند 1392