Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رییس کنفدراسیون صادرات می‌گوید در صورتی که دستورالعمل جدید رفع تعهد ارزی صادرات و روش‌های واردات مقابل صادرات اجرایی شود، تا ۷۰ درصد مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال‌های گذشته و سال جاری حل خواهد شد.

اکسپورتنا: محمد لاهوتی افزود: بیشتر از یک ماه از ابلاغیه معاون اقتصادی رییس جمهور درباره شرایط جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مربوط به سال‌ 98 و ۹۹ می‌گذرد ولی هنوز این ابلاغیه به طور کامل اجرایی نشده است.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور روز هفدهم آبان‌ماه در ابلاغیه‌ای ۱۴بندی تصمیمات جدید ارزی و تجاری ستا‌د هماهنگی اقتصادی دولت را ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه، تکالیف دو ضلع دولت و بانک مرکزی از یک‌سو و واردکنندگان و صادرکنندگان از سوی دیگر در موضوع تهاتر و مکانیزم واردات در مقابل صادرات مشخص شده است.

وی افزود: در صورتی که این ابلاغیه به طور کامل اجرا شود و شرایط جدید رفع تعهد ارزی صادرات و روش‌های واردات در مقابل صادرات ملاک قرار بگیرد، بین 60 تا 70 درصد از مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان حل خواهد شد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همچنان شاهد مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان درباره رفع تعهد ارزی هستیم و انتظار داریم با اجرایی شدن این ابلاغیه، بخش بزرگی از این مشکلات حل شود.

تعدادی از صادرکنندگان می‌گویند بانک مرکزی هنوز اجازه فعال شدن روش واگذاری پروانه صادراتی و ارز متقاضی را نداده و تولیدکنندگان تنها می‌توانند در ازای صادرات خود برای واحدهای تولیدی‌شان واردات داشته باشند.

براساس دستورالعمل محمد نهاوندیان، ارز حاصل از صادرات باید ظرف چهار ماه از زمان صدور به یکی از روش‌های زیر بازگردد.

براین اساس واردکنندگان می‌توانند ارز موردنیاز خود را از محل ارز حاصل از صادرات که به بانک مرکزی، بانک‌ها و شبکه صرافی‌های مجاز در نظام یکپارچه معاملات ارزی (سامانه نیما) فروخته می‌شود، تامین کنند. همچنین واردکنندگان می‌توانند ارز موردنیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان (خود یا غیر) به میزان کوتا‌ژ صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات یا تهاتر تامین کنند.

تمامی صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و فولادی مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک مرکزی (سامانه نیما) عرضه کنند.

سایر صادرکنندگان نیز می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند. واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات تولید، از محل این منابع و درآمدهای ارزی نفت و گاز تامین می‌شوند.

حل ۷۰ درصد مشکل رفع تعهد ارزی با اجرایی شدن ابلاغیه معاون اقتصادی رییس جمهور
تاریخ: سه شنبه 18 آذر 1399