Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون اول رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد تا پیش از تدوین هر گونه بخشنامه، از نمایندگان بخش خصوصی نظرخواهی شود.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، کاظم چهره‌گشا، رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: درخواست بازتدوین و اصلاح ابلاغیه مورد اشاره بانک مرکزی با حضور نمایندگان بخش خصوصی در راستای هماهنگی با دستورالعمل ابلاغی شماره 90829 مورخ 99/9/12 به استحضار جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رسید که پی نوشت فرمودند:

« جناب آقای دکتر همتی

طبق قانون و بخشنامه اینجانب در مورد دستورالعمل و سایر اقدامات مهم باید از نمایندگان بخش خصوصی قبل از تدوین و ابلاغ کسب نظر شود»

به گزارش اکسپورتنا، در نامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران به معاون اول رئیس جمهور در انتقاد به بخشنامه بانک مرکزی، آمده است:

1- مطابق بند یک ابلاغیه بانک مرکزی، مهلت ارایه اسناد حمل حواله های ارزی دو ماه تعیین شده است که با توجه به تحریم های بین المللی بالاخص در بخش حمل و نقل کالا و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر محیط کسب و کار کشور، مهلت مذکور مناسب نیست.

2- مطابق بند 5 ابلاغیه بانک مرکزی مهلت ترخیص قطعی از گمرک پس از ارایه اسناد حمل به بانک (اعلامیه تامین ارز و دریافت کد ساتا) 45 روز اعلام شده است که تمدید حتی با ارایه قبض انبار نیز ممنوع می باشد. این در حالی است که در فرض قصور یا تقصیر دستگاههای حاکمیتی در فرآیند ترخیص کالا که طبیعتا منجر به طولانی شدن زمان ترخیص از مدت زمان اعلام شده می شود، راهکاری تدارک دیده نشده است که بالتبع مشکلات و محدودیت هایی را برای صادرکنندگان به دنبال خواهد داشت.

3- بانک مرکزی طبق بند 8 ابلاغیه های مذکور در راستای ملزم نمودن صادرکنندگان به انجام تعهدات ارزی از طریق گشایش شده به صراحت اعلام نموده است. چنانچه صادرکنندگان در مهلت تعیین شده اقدام نمایند، ملزم به استرداد عین ارز خواهند بود که این الزام سختگیرانه و بر خلاف اصل انصاف است.

PDF

دستور معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی/ باید از نمایندگان بخش خصوصی قبل از تدوین بخشنامه‌ها نظرخواهی شود
تاریخ: یکشنبه 23 آذر 1399