Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

هستند که دولت با دخالت های بی اساس، فقط به صنعت و تولید کشور، لطمه می زند و توانایی باز کردن گره ای از مشکلات صنعتگران را ندارد.

سجاد صفری؛ بازار: صنعت پوشاک و نساجی کشور، یک صنعت خصوصی است که حدود ۱ میلیون نفر بصورت مستقیم در این صنعت به کار مشغول هستند و این صنعت با مشکلات عدیده ای روبرو است و از زمانی که بیماری کرونا در کشور، شیوع پیدا کرده است؛ مشکلی بر مشکلات گذشته این صنعت اضافه شد و در واقع زخم تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک و نساجی کشور، عمیق تر شد. صنعت پوشاک و نساجی کشور، دارای پتانسیل بالایی در اشتغالزایی و عاملی برای جهش تولید است و دستیابی به این امر در گرو این است که دولت، مانع واردات بی ‌رویه و قاچاق پوشاک و نساجی به داخل کشور شود.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک در کشور در سال، حدود ۵۱۰ هزار تُن است که ۳۵۰ هزار تن آن توسط تولیدات داخلی و ۱۶۰ هزار تُن دیگر آن، از طریق واردات و قاچاق تامین می شود.

گفتنی است، میزان واردات پوشاک به کشور ۵/۱ برابر متوسط جهانی است و با رشد قاچاق پوشاک در دهه ۸۰ و رسیدن آن به رقم ۶ میلیارد دلار، حدود ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون، شغل در کشور از بین رفت. براین اساس، ۷۵ درصد پوشاک قاچاق به کشور، متعلق به چین و ۹ درصد به امارات تعلق دارد است و این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاک به ایران با برندهای جعلی قرار دارند.

 

عدم توازن ارزی و ریالی در صادرات و واردات پوشاک در ایران، موضوعی، نگران کننده است

تامین مواد اولیه مشکل اصلی صنعت پوشاک
براساس آمارهای اعلام شده، ۷ هزار و ۹۰۰ واحد نساجی با سرمایه‌ گذاری ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور فعالعیت دارند که این تعداد واحد تولیدی، ۱۱ درصد از کل صنایع ایران را شامل می ‌شود. طبق آمار، در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۶ میلیون دلار پوشاک وارد کشور شده است و این حجم از واردات، مانع جدی برای توسعه صنعت پوشاک کشور است.

به گفته کارشناسان صنعت پوشاک، عدم توازن ارزی و ریالی در صادرات و واردات پوشاک در ایران، موضوعی، نگران کننده است و باید برای آن، چاره ‌اندیشی شود. لازم به ذکر است، باید به ازای ایجاد هر فرصت شغلی در صنعت پوشاک حدود ۴۰ میلیون تومان سرمایه ‌گذاری صورت بگیرد و این در حالی است که ۸۵ درصد از فعالیت‌های حوزه نساجی کشور به صورت صنفی و ۱۵ درصد صنعتی هستند.

مشکل اصلی تولیدکنندگان صنعت پوشاک، تامین مواد اولیه و افزایش هزینه تمام شده تولید است و علاوه بر توسعه پوشاک قاچاق در فضای مجازی، برخی از سودجویان برندهای ایرانی را جعل کرده و لباس‌های فاقد کیفیت لازم یا قاچاق را با برندهای ایرانی به بازار عرضه می ‌کنند و متاسفانه، تشخیص برند اصلی از تقلبی، برای بازرسان دستگاه‌ های نظارتی، دشوار است.

مشکلات زیست محیطی صنعت نساجی از دغدغه‌های جدی صنعتگران این بخش است و تاکنون، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقدام جدی و موثر درخصوص رفع مشکلات اصلی صنعت نساجی و پوشاک انجام نداده‌ است. بزرگترین گلایه صنف های مختلف به ویژه فعالان صنعت پوشاک کشور، مربوط به بی‌عدالتی مالیاتی در شرایط دشوار تحریم است. با وضعیت فعلی نظام مالیاتی، تمام سفره‌های پهن جمع می ‌شوند و نه تنها درآمدزایی برای دولت از محل دریافت مالیات ایجاد نمی‌ شود؛ بلکه تعطیلی صنوف و افزایش بیکاری را درپی دارد.

باید توجه داشت که از گذشته، تاکنون، مشکلات بسیاری بر سر راه فعالان حوزه صنعت، به ویژه صنعت پوشاک وجود داشته است؛ در حالی که نزدیک به یک قرن از فعالیت این صنعت در کشور می ‌گذرد و تولیدات آن، دومین کالای مورد نیاز سبد خانوار بعد از مواد غذایی است و با وجود این همه، مشکلات در طول یک قرن گذشته، صنعت پوشاک به فعالیت خود در کشور ادامه داده است اما هنوز اقدام موثری که موانع بزرگ در مسیر توسعه این صنعت را بردارد از سوی دولت، انجام نگرفته است.

ارزش پوشاک مورد نیاز کشور در سال ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می ‌شود

سهم ۷۰ درصدی صنعت پوشاک در تامین بازار
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت، گفت: صنعت نساجی و پوشاک کشور از سال های دور تاکنون، از مسئله قاچاق، لطمه خورده است و از آن جایی که پارچه ها بسیار متنوع و سلیقه ها هم متفاوت است نمی توانیم جلو واردات آن را بگیریم و این واردات باید انجام شود اما باید به صورت رسمی و درست انجام شود.

 

«افسانه محرابی» اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز، در حال حاضر، واردات کمتری به کشور انجام می شود و بازار مصرف پارچه در کشور، حدود ۶۰۰ هزار تُن است و این در حالی است که حدود ۴۴۰ هزار تُن آن در داخل، تولید می شود و ۱۶۰ هزار تُن آن از طریق واردات انجام می شود.

وی افزود: ارزش پوشاک مورد نیاز کشور در سال ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می ‌شود که فقط ۲۲ هزار میلیارد تومان آن، معادل ۷۰ درصد در داخل کشور، تولید می ‌شود.

شیوع بیماری کرونا در کشور، باعث شد که صنعت پوشاک و نساجی، فروش محصولات خود را در بازار اسفند ۹۸، بهار و تابستان ۹۹ را از دست بدهند

دولت به وعده های خود عمل نمی کند
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، صنعت پوشاک و نساجی با چه مشکلاتی روبرو است؟ گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت پوشاک و نساجی کشور را با چالش روبرو کرده و در حال حاضر، بزرگترین مشکل پیش روی این صنعت، عدم فروش است.

 

«بهرام شهریاری» اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در کشور، باعث شد که صنعت پوشاک و نساجی، فروش محصولات خود را در بازار اسفند ۹۸، بهار و تابستان ۹۹ را از دست بدهند. تولیدکنندگان این صنعت وقتی که بازار بهار و تابستان سالجاری را از دست دادند به بازار فروش پاییز، امیدوار شدند که متاسفانه شرایط کرونا به گونه ای شده است که فعالان این صنعت، بازار پاییز را نیز از دست داده اند.

وی تصریح کرد: صنعت پوشاک و نساجی کشور، قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور با مشکلاتی، نیز، روبرو بود ولی شیوع این بیماری، مزید بر علت شد و مشکلات این صنعت را بیشتر کرد و دولت برای بهبود شرایط صنعت پوشاک و نساجی کشور، وعده هایی به تولیدکنندگان و فعالان این صنعت داد و متاسفانه، تاکنون، به وعده های خود عمل نکرده است و این صنعت، همچنان با مشکلات بسیاری روبرو است.

فعالان این عرصه می توانند مشکلات موجود را برطرف کنند در صورتی که دولت از دخالت های خود دست بکشد

عدم فروش مشکل پیش روی صنعت پوشاک
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این پرسش که ۱ میلیون نفر در صنعت پوشاک و نساجی کشور، فعالیت دارند و باتوجه به شرایط بوجود آمده برای این صنعت، تکلیف فعالان این حوزه چه خواهد شد؟ به بازار، گفت: حدود ۱ میلیون نفر در زنجیره تولید صنعت پوشاک و نساجی کشور، فعالیت دارند و حدود ۳۰۰ هزار نفر آن در حرفه فروشگاه داری فعالیت دارند و در حال حاضر، این تعداد، بازار فروش مناسبی ندارند و وقتی فروشگاه ها و مغازه های عرضه پوشاک فروش نداشته باشند در واقع کارخانه ها و تولیدی های این صنعت نمی توانند به تولید خود ادامه بدهند و اگر دولت، برای برطرف شدن مشکلات موجود این صنعت، تصمیماتی اتخاذ نکند فعالان این صنعت با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند که تعطیلی تولیدی ها و کارخانه ها یکی از تبعات آن است.  

شهریاری اظهار داشت: صنعت پوشاک در حال حاضر با مشکل عدم فروش روبرو است و با توجه به تصمیماتی که دولت درخصوص تامین ارز واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته است در آینده، نیز این صنعت در زمینه تهیه مواد اولیه با مشکلاتی روبرو می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون، دولت نتوانسته است که به این صنعت کمک کند و بهتر است با دخالت های نادرست و تصمیمات غیرکارشناسی شده، باعث بیشتر شدن مشکلات پیش روی این صنعت نشود و اداره همه امور را به فعالان این صنعت واگذار کند.

این عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه، بیان کرد: با توجه به اینکه، صنعت پوشاک کشور، تاکنون با مشکلات بسیاری روبرو بوده و از حمایت های دولت محروم بوده است ولی توانسته است به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کند و در زمینه ارائه محصولات با کیفیت و مد روز توانسته است جایگاه خود را در بازار به دست بیاورد.

شهریاری، افزود: صنعت پوشاک و نساجی کشور، انتظاری از دولت ندارد و خواسته فعالان این صنعت از دولت این است که با تصویب قوانین و تدوین بخشنامه های دست و پاگیر، مشکلات این صنعت را بیشتر نکند.
وی در پایان، گفت: صنعت پوشاک و نساجی کشور، یک صنعت خصوصی است و خوبی بخش خصوصی این است که انتظاری از دولت ندارد و فعالان این عرصه می توانند مشکلات موجود را برطرف کنند در صورتی که دولت از دخالت های خود دست بکشد.

 

سخن پایانی
فعالان بخش خصوصی در تمامی حوزه های صنعت و تولید کشور از دخالت های دولت، گلایه دارند و معتقد هستند که دولت با دخالت های بی اساس، فقط به صنعت و تولید کشور، لطمه می زند و توانایی باز کردن گره ای از مشکلات صنعتگران را ندارد و خواهان این هستند که دولت از دخالت در بخش خصوصی، دست بکشد. دولت، بایستی به این خواسته فعالان بخش خصوصی، احترام بگذارد و با دخالت هایی که انجام می دهد مانع پیشرفت صنعت نشود و اگر می خواهد به یک حوزه، ورود کند تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا موانع و مشکلات آن صنعت را مرتفع کند.

دولت، باید به بخش خصوصی، بیشتر توجه کند و از نقطه نظرات کارشناسان بخش خصوصی، بهره بگیرد و با تامل و هم اندیشی با آن ها تصمیمات موثر و سازنده ای را در راستای ارتقای صنعت، اتخاذ کند.

 

خطر بیخ گوش صنعت پوشاک و نساجی| دولت به بخش خصوصی احترام بگذارد
تاریخ: دوشنبه 24 آذر 1399