Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

بودن یا نبودن کارتهای بازرگانی سال‌ها است که به یک بحث جدی میان دولت و فعالان اقتصادی تبدیل شده است تا جایی که بسیاری بر این باورند که باید بساط کارتهای بازرگانی را جمع کرد تا اتهاماتی همچون کارتن‌خوابی و تعمیم استفاده‌های نابجا از کارتهای بازرگانی به تمامی تجار و بازرگانان از سوی دولتمردان تکرار نشود؛ حال اما وزیر صمت می‌گوید که باید کدهای بازرگانی را جایگزین کارتهای بازرگانی نمود.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، کارت‌های بازرگانی سال‌ها است که پاشنه آشیل فعالیت‌های سالم تجار و فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار شده است تا دولتمردان انواع و اقسام اتهامات و کم‌کاری‌های خود را پشت ناکارآمدی‌های احتمالی کارتهای بازرگانی گم کنند.

در مقاطعی، کارتهای بازرگانی برای انجام پروسه واردات از مسیرهای نیمه‌رسمی و فرارهای مالیاتی استفاده می‌شدند و حال که ارز گران است و مسیر واردات کم و بیش سنگلاخ‌تر از قبل شده است؛ پای آنها به پروسه صادرات باز شده است؛ البته دلیل آن هم بخشنامه‌های بسیار نامتوازن و غیرمنطقی و بدون انجام کار کارشناسی در حوزه بازگشت ارز صادراتی است که در مقاطعی، برخی از صادرکنندگان را به سمت استفاده نادرست از آن پیش برده است.

موضوع از آنجا شروع شد که بانک مرکزی در بخشنامه‌های خود، اعلام کرد که صادرات زیر یک میلیون دلار، نیازی به عرضه ارز در سامانه نیما ندارد و همین امر، بسیاری از صادرکنندگان را به این سمت سوق داد که صادرات خود را با کارتهای بازرگانی یکبارمصرف متعدد انجام دهند تا بلکه درگیر فروش ارز در نیما و البته ضرر و زیان ناشی از اختلاف قیمت آن نشوند.

پس این سیاستگذاری‌های اشتباهی بود که زمینه را برای استفاده ناصحیح از کارتهای بازرگانی فراهم نمود. در این میان البته ضوابط سختگیرانه‌ای هم برای صدور کارت بازرگانی قرار داده شده بود که آن هم خود، مسیر را به سمت غیرشفاف بودن عملکرد دولت و ناکارآمدی‌های آن سوق داد.

حال وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که باید کد بازرگانی جایگزین کارت های بازرگانی شود و این به طور قطع، یک روند متفاوت از آن چیزی است که تاکنون در مورد کارتهای بازرگانی، مطرح شده است.

یده جدید وزیر صمت برای برچیده‌شدن بساط کارت بازرگانی/ کد بازرگانی جایگزین کارت می‌شود
تاریخ: چهارشنبه 10 دی 1399