Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تراز تجاری مناطق آزاد در سال ۹۲ تا ۹۷ منفی بوده و اگرچه اتفاقات نسبتا مثبتی هم در این مناطق رخ داده، اما به لحاظ خروجی و عملکردشاهد کارقابل قبولی نیستیم.

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبر، سید احسان خاندوزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: تراز تجاری مناطق آزاد در آمارهای سال ۹۲ تا ۹۷ منفی بوده است و نسبت واردات به صادرات بسیار بیشتر بوده است و اگرچه اتفاق‌های نسبتاً مثبتی هم در این مناطق رخ داده، اما به لحاظ خروجی و عملکردها شاهد کارنامه قابل قبولی نیستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصلاح الگوی مناطق آزاد می‌تواند کمک کند که مناطق آزاد به جای کمک به واردات، اهرمی باشد برای صادرات.

خاندوزی اهمیت زیرساخت را یادآور شد و اظهار داشت: تا وقتی که زیرساخت نباشد و هدفگذاری‌ها هم صادرات نباشد، نظام مدیریتی مناطق آزاد پاسخگویی ندارند و ثمره آن کار آماری و پرونده‌های مناسبات ناسالم است.

احمد جمالی هم در این برنامه به سیر کاهش ۴۰ درصدی سرمایه گذاری در جهان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: جذب ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه با توجه به وسعت و حوزه عمل مناطق آزاد، رقم مطلوبی است. سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری خارجی داشته ایم که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و در کنار آن سالانه هم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان خودمان در مناطق برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کرده ایم.

وی با اشاره به این که سرمایه گذاری بعد از طی زمان و به مرور وارد کشور می‌شود، افزود: سال گذشته ما بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب داشتیم و بیش از ۱.۵ میلیارد دلار از آن جذب شده است و امسال هم بیش از ۳ میلیارد دلار مصوب داریم.

جمالی هدف اولیه تأسیس مناطق آزاد را طبق قانون رشد و عمران و آبادی مناطق عنوان کرد و ادامه داد: مقایسه ما با کشورهای دیگر اصلاً درست نیست، چون آن‌ها در راه اندازی مناطق اقتصادی مأموریت گرا هستند یعنی منطقه آزاد را صرفاً برای صادرات راه می‌اندازند یا برای گردشگری، آن‌ها یک مؤلفه را در نظر می‌گیرند، اما ما چند هدف و مؤلفه را دنبال می‌کنیم. بالای ۵۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد اشتغال ایجاد شده است.

این مقام مسئول با اشاره به رقم بالای صادرات در مناطق آزاد نسبت به واردات گفت: درباره وسعت مناطق آزاد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفته اند و دولت هم موظف است در چارچوب مصوب اقدام کند و همه این برای محرومیت زدایی است.

گرشاسب خزائنی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این برنامه گفت: اعدادی که ذکر کردند با توجه به هدف اصلی مناطق آزاد که صادرات و جذب سرمایه گذاری است حتی اگر با سازمان‌های داخلی مقایسه کنیم مطلوب نیست. اگر این سرمایه گذاری‌ها انجام شده باید خودش را یک جایی نشان بدهد مثلاً در اشتغال و در ایجاد کسب و کارها.

وی افزود: این که مناطق آزاد در مناطق محروم اند نافی اهداف اصلی آن‌ها که صادرات و جذب سرمایه گذاری است نباید باشد. اگر زیرساخت نداریم باید درست کنیم اگر قرار بوده که همان الگوی سرزمین اصلی را آنجا داشته باشیم و اصرار کنیم که منطقه آزاد، دولت کوچک است، اصلاً مناطق آزاد برای چه بوده است؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که شاید ساختار، ساختار مناسبی نیست، ادامه داد: نگرانی این است که مجریان به اهداف نهایی مناطق آزاد باور نداشته باشند.

تراز تجاری مناطق آزاد در آمارهای سال ۹۲ تا ۹۷ منفی بوده است
تاریخ: سه شنبه 30 دی 1399