Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات از وجود پتانسیل 11 میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور خبر داد و گفت: باید زنجیرهای بسته شده به پای تجار را باز کرد و با تسهیل روابط بانکی و الحاق به اف ای تی اف تلاش کرد تا راه تجارت را برای فعالان اقتصادی باز کرد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، فرشید فرزانگان در وبینار تخصصی بررسی روابط تجاری ایران امارات با بیان اینکه 1160 میلیارد دلار بازار در اطراف ایران قرار دارد و این آمار متکی به داده‌های سازمان توسعه تجارت ایران است، گفت: صندوق بین المللی پول 5.2 درصد برای حجم واردات کالایی امارات در سال 2017 پیش‌بینی کرده است؛ این درحالی است که امارات 5280 قلم کالا را وارد می‌کند که این نیاز وارداتی از سوی اقتصادهای مختلفی قابل تامین است و شانس بزرگی هم برای ما به وجود می‌آید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات افزود: اقتصاد دوبی بر پایه خدمات، تجارت، حمل و نقل و خدمات پشتیبانی، ساخت املاک و مستغلات است؛ ضمن اینکه در سال 2019 آمارها حکایت از آن دارد که امارات 260 میلیارد دلار کالا وارد کرده و صادرات آن هم به 65 میلیارد دلار و صادرات مجدد آن به 140 میلیارد دلار رسیده است و در مجموع 600 میلیارد دلار تجارت خارجی این کشور است.

وی تصریح کرد: ایران در سال 98 معادل 42 میلیارد دلار صادرات و 43 میلیارد دلار واردات داشته است که بر این اساس، حجم تجارت امارات بسیار بالا است؛ ضمن اینکه طلا، الماس، خودرو و وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلت و جواهرات از جمله واردات امارات است.

فرزانگان با بیان اینکه هند شریک اصلی طلا و جواهر امارات است، گفت: صنایع معدنی در ساخت آلومنیوم، مس و صنایع استیل در امارات بسیار فعال است و مواد اولیه را از خارج تامین می‌کند؛ بنابراین ایران می‎‌تواند تامین کننده این صنایع باشد.

وی افزود: ایران در مقاطعی حتی 7 میلیارد دلار صادرات هم به امارات داشته است که این رقم اکنون هم قابل دستیابی است؛ این در حالی است که سازمان توسعه تجارت ایران حتی 11 میلیارد دلار را هم هدفگذاری کرده است که با هدفگذاری دست یافتنی است.

فرزانگان گفت: امارات دومین شریک تجاری ایران است که بعد از چین توانسته رتبه دوم را کسب کند. در سال 98 امارات شریک دوم تجاری ایران بوده است؛ ضمن اینکه امارات جزو کشورهایی است که شریک اصلی ایران بوده و هاب منطقه ای، ترانزیتی و لجستیکی بوده است که با ایران هم اتفاقا خوب کار کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: امارات سومین مقصد صادراتی و دومین مبدا وارداتی کشور در نه ماهه ابتدای سال جاری بوده است؛ این در حالی است که 60 درصد اقتصاد امارات در ابوظبی است ولی ارتباط ایران به لحاظ اقتصادی نزدیک تر است و آنچه که دوبی از ایران وارد می کند، سبزی، میوه، خشکبار، آهن شکل داده شده، سیمان، انگور، کشمش و زعفران است.

فرزانگان معتقد است که حتی در دوره تحریم تا 7 میلیارد دلار تجارت با امارات داشته باشد که بر این اساس باید تسهیل روابط بانکی و ورود به اف ای تی اف را به ثمر رساند؛ اگرچه پتانسیل تا 11 میلیارد دلار هم وجود دارد.

پتانسیل تجارت 11 میلیارد دلاری با امارات وجود دارد/ باید زنجیرهای بسته‌شده به پای تجار را باز کرد
تاریخ: چهارشنبه 8 بهمن 1399