Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوریه اظهار داشت: تسلط ارگان‌های دولتی در بخش‌های اقتصادی سوریه را شاهد هستیم که این موضوع در مورادی می‌تواند مثبت باشد اما برای بخش خصوصی چالش‌هایی نیز ایجاد می‌کند.

به گزارش اکسپورتنا، کیوان کاشفی در کنفرانس فرصت‌ها و راهکارهای تجارت با سوریه اظهار داشت: ما عمق استراتژیک همکاری 50 ساله با سوریه داریم اما این همکاری متاسفانه در حوزه اقتصاد به دلایل مختلف شکل نگرفته و همیشه این سوال وجود داشته که چرا اقتصاد در این همکاری‌ها عقب مانده است. در اتاق ایران و سوریه به عنوان یک مورد ویژه برای تجارت نگاه می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به چالش‌های روابط تجاری بین دو کشور تصریح کرد: با این وجود، روابط تجاری بین دو کشور چالش‌هایی نیز دارد برای مثال سوریه نیز مانند ایران تحت تحریم است که این موضوع باعث شده اقتصاد سوریه کوچک شود. از طرف دیگر تسلط ارگان‌های دولتی در بخش‌های اقتصادی سوریه را شاهد هستیم که این موضوع در مورادی می‌تواند مثبت باشد اما برای بخش خصوصی چالش‌هایی نیز ایجاد می‌کند.

کاشفی با اشاره به مشکل تردد گفت: مشکل دیگر که می‌تواند چالش ایجاد کند موضوع تردد است؛ به رغم فعالیت دو ساله هنوز بهترین مسیر برای حمل و نقل و تردد پیدا نشده، امیدوار هستیم که بتوانیم بیشترین استفاده را از این مسیر دریایی ببریم اما اگر مسیر زمینی ایران و عراق باز شود از ایران تا دمشق فقط 1700 کیلومتر راه خواهد بود که این دسترسی تجار را بسیار بالا می‌برد. در تردد افراد نیز مشکلاتی وجود دارد اما با تمهیداتی که در اتاق ایران اندیشیده‌ایم، توانسته‌ایم این مشکل را تا حدودی مرتفع کنیم.

وی افزود: مرکز تجارت ایرانیان در دمشق در 12 طبقه تاسیس شده است که می‌تواند به تجارت تجار ایرانی در دمشق کمک کند. سه کمیسیون در اتاق مشترک بازرگانی فعال هستند که عبارتند از کمیسیون حمل و نقل، بازرگانی و نمایشگاه‌ها و همچنین صنعت و فناوری. به زودی یک بانک اطلاعاتی را نیز رونمایی می‌کنیم. این موارد می‌توانند به تجار ایرانی کمک کنند تا فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه همچنین خاطرنشان کرد: 12 فروردین ماه یک نمایشگاه در حرم برگزار خواهد شد و تجار ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت البته بزرگترین نمایشگاه دمشق شهریور ماه برگزار می‌شود که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد اما سال پیش از آن ایرانی‌ها با حضور چهار برابری در این نمایشگاه فعالیت داشتند. برای بعضی از کالاها محدودیت صادرات وجود دارد که تلاش می‌کنیم سوریه را از این امر مستثنی کنیم.

رونمایی از بانک اطلاعاتی برای کمک به تجار ایران و سوریه
تاریخ: سه شنبه 12 اسفند 1399