Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در روز یکشنبه هفته جاری، بالاخره شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات سال های 99، 98 و البته 97 تعیین تکلیف شد که بر اساس آن، تسهیلاتی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید در نظر گرفته شده؛ ضمن اینکه صادرکنندگان کالا در سال 97 که هنوز رفع تعهد ارزی نکرده اند نیز می توانند از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به واردات کالاها اقدام نمایند.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بالاخره بعد از ماهها، مصوبه مرتبط با رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات که در ابلاغیه شماره 177 خود در آبان ماه سال 99 به تصویب رسانده بود را اصلاح کرد و بر مبنای آن، علاوه بر اینکه صادرات رفع تعهد ارزی نشده سال 97 تعیین تکلیف شده است، قرار است ظرف مدت یک هفته یعنی تا حداکثر 23 فروردین ماه سال جاری، کمیته ماده 2 از سوی وزرای مرتبط تشکیل جلسه داده و مسائل و مشکلات پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان که در کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت ایران مصوب شده است، را بررسی و به تصویب برساند.

در نسخه‌ای از مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که در اختیار اکسپورتنا قرار گرفته است، محمد نهاوندیان ابلاغیه‌ای را به وزرای صمت، اقتصاد، نفت، خارجه، جهاد کشاورزی، بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ کرده است که بر مبنای آن، مقرر است وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول تجارت خارجی کشور، بر مبنای برآورد درآمد ارزی کشور که در ستاد اقتصادی دولت تعیین می‌شود، اقدام به مدیریت ثبت سفارش بر اساس اولویت بندی کالایی نموده و ارز مورد نیاز واردات را از روش های زیر از جمله ارز حاصل از صادرات، تعیین نماید.

در عین حال واردکنندگان می توانند ارز مورد نیاز خود را از محل ارز حاصل از صادرات که به بانک مرکزی، بانکها، شبکه صرافی های مجاز در نظام یکپارچه معاملات ارزی(سامانه نیما) فروخته می شود، تامین نماید.

بر این اساس کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و فولادی مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک مرکزی(سامانه نیما) عرضه کنند و سایر صادرکنندگان نیز می توانند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

در عین حال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در کوتاهترین زمان ممکن بر مبنای ثبت سفارش دریافت شده موضوع بند یک نسبت به صدور گواهی ثبت آماری در سامانه جامع تجارت اقدام می نماید.

واردکننده موظف است تعهدات لازم به منظور واردات کالا به کشور را به بانک عامل ارایه دههد.

همچنین ارز حاصل از صادرات باید ظرف مدت 4 ماه از زمان صدور به یکی از روش‌های مرتبط بند (1) به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. موارد استثنا توسط وزارت صمت تعیین می گردد.

از سوی دیگر واردات مواد اولیه به صورت ورود موقت برای پردازش، صرفا پس از انجام ثبت آماری در سامانه جامع تجارت و صدور مجوز نهایی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مجاز است و پروانه صادراتی از این محل حق واگذاری بابت واردات ندارد و صادرکننده صرفا به میزان مابه التفاوت واردات و صادرات متعهد به بازگشت ارز با روش های مربوطه در بند (1) به چرخه اقتصادی کشور است.

بر اساس ابلاغیه ای که نسخه ای از آن در اختیار اکسپورتنا قرار گرفته شده است، گمرک جمهوری اسلامی ایران پروانه های صادر شده از سرزمین اصلی به مناطق آزاد تجاری، صنعتی یا ویژه اقتصادی که برای مصارف منطقه استفاده می‌شوند را از گزارش آماری صادرات کشور حذف خواهد کرد و بازرگانان این پروانه‌ها، حق واگذاری آن را ندارند.

همچنین در صورت صادرات کالا از سرزمین اصلی به مناطق یادشده و از آن جا به خارج از کشور، صادرکننده متعهد به بازگشت ارز حاصله از روش‌های مرتبط بند(1) به چرخه اقتصادی کشور است.

بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به استثنا مواردی که مطابق قانون و مقررات مجاز تعیین شده است، گمرک جمهوری اسلامی ایران می بایست صرفا به آن دسته از کالاهای وارداتی که ثبت سفارش آنها دارای اعلامیه تامین ارز می باشد، اجازه ترخیص دهد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعرفه های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است با تائید وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش از صدور اعلامیه تامین ارز(بدون کد رهگیری بانک) اقدام به ترخیص 90 درصد کالاهای اظهارشده نماید. این اقدام منوط به دریافت تعهد از متقاضی مبنی بر ارایه کد رهگیری حداکثر دو ماه پس از ترخیص درصدی کالا می باشد.

واردات در مناطق آزاد بر اساس این مصوبه، مطابق قوانین و مقررات جاری صورت می‌پذیرد. همچنین نهادهای نظارتی، انتظامی و امنیتی ضمن شناسایی، با دلالان و واسطه های غیرمجاز در تمامی بازارها به ویژه بازارهای مجازی و همچنین انبارهای عمده نگهداری کالاهای قاچاق برخورد جدی داشته و متخلفان را به قوه قضاییه معرفی نمایند.

در عین حال بر اساس این مصوبه، واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات تولید از محل این منابع و درآمدهای ارزی نفت و گاز تامین می شود.

واردکنندگان می توانند ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان اعم از خود یا غیر به میزان کوتاژ صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات یا تهاتر تامین نمایند؛ اما ثبت تمامی اطلاعات مربوط به گردش ریالی و نرخ ارز مورد معامله در سامانه جامع تجارت ضروری است و اطلاعات مورد نظر از سوی وزارت صنعت، معدن تجارت به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.

بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، این روش برای پروانه های صادراتی سال 1397 و بعد از آن و منوط به ثبت اظهار صادرکننده مبنی بر در اختیار داشتن ارز مربوط به پروانه صادراتی در سامانه جامع تجارت امکان پذیر خواهد بود. رویه اجرایی این تبصره توسط کمیته ماده (2) موضوع مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تهیه و ابلاغ می‌گردد.

همچنین روش جاری تهاتر تحتت مدیریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با هماهنگی بانک مرکزی ادامه می یابد.

واردکننده نیز می تواند از محل ارز خود یا اشخاص دیگر با ثبت اطلاعات مربوط به گردش مالی ریالی واردکننده و فروشنده ارز در سامانه جامع تجارت نسبت به خرید ارز منوط به تعهد طرفین معامله بر اساس وجود و تامین ارز مورد مبادله اقدام نماید.

واردات ماشین آلات و مواد اولیه موضوع سرمایه گذاری خارجی از طریق ثبت سفارش از محل منابع ارزی سرمایه گذار خارجی با مجوز سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران صورت می گیرد.

واردات از محل قراردادهای بیع متقابل و IPC نفتی و یا روش های اعتباری مرسوم، طبق مقررات جاری انجام می شود.

کمیته ماده (2) موضوع مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجاز است نسبت به افزایش مهلت تعیین شده برای واردات ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و مواد اولیه تولید، کالاهای واسطه‌ای و قطعات خط تولید، دارو و تجهیزات پزشکی در سال 1399 و 1400 اقدام نماید و مهلت مذور را بر اساس ثبت سفارش به بانک مرکزی اعلام نماید.

به گزارش اکسپورتنا بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی بر اجرای کامل و موثر قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کل کشور توسط کلیه اشخاص مشمول از جمله بانکها، موسسات مالی، شهرداری ها، ثبت اسناد و … بر اساس مصوبات شورای عالی مبارزه با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم، نظارت کامل و دقیق اعمال نماید.

وزارت نفت مکلف شده است با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، خزانه داری کل کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به تدوین مقررات لازم برای تهاتر نفت خام و میعانات گازی با کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید اقدام نماید.

وزارت امور خارجه با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای ذیربط برای آزادسازی منابع مسدودی ارزی در خارج از کشور به طور جدی تلاش مستمر نماید.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی با توجه به شرایط جنگ اقتصادی، ضمن ایجاد فضای رسانه‌ای مثبت و مناسب، نسبت به اطلاع رسانی در جهت کاهش التهابات بازار ارز و کالا و تشویق سرمایه گذاری و اشتغال اقدام و از هر گونه القای کمبود کالا و بی ثباتی قیمتها خودداری نمایند.

تبادل هر گونه اطلاعات در فرآیند تجارت خارجی با واردکنندگان و صادرکنندگان توسط کلیه دستگاههای مسئول صرفا از طریق سامانه جامع تجارت صورت گرفته و این سامانه می بایست اطلاعات مورد نیاز دستگاههای مربوطه را به صورت برخط و سیستمی ارسال و دریافت نماید.

گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به عملیاتی کردن تفاهمات و مصوبات قبلی برای اتصال کامل به سامانه جامع تجارت اقدام نماید.

در جهت تسهیل امور تعهدات ارزی صادرکنندگان، کمیته ماده (2) مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، موظف است ظرف یک هفته پیشنهادات تکمیلی نحوه ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را پس از بررسی ابلاغ نماید.

جزئیات مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای صادرکنندگان/ رفع تعهد ارزی سال 97بالاخره تعیین تکلیف شد
تاریخ: چهارشنبه 18 فروردین 1400