Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

محمد حسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد شرایط واردات کالاهای اولویت 10 گفت: ثبت سفارش این کالاها با ارز آزاد و دو برابر تعرفه گمرکی آغاز شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آزاد شدن واردات کالاهای اولویت 10 چه تأثیری بر روی قیمت ارز دارد، گفت: کالاهای اولویت 10 را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد که یک بخش ماکیان است که ارزبری ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اظهار داشت: یک بخش دیگری از کالاهای اولویت 10 کالاهای سلامت محور مانند کالاهای آرایشی، بهداشتی و شوینده‌ها است که ارزبری بسیار کمی دارد و این بخش هم تأثیری چندانی بر روی قیمت ارز ندارد.

برخوردار بیان داشت: بخش دیگری کالاهای اولویت 10 که واردات آن آزاد شده است کالاهای مصرفی سرمایه‌ای مثل لوازم خانگی و مبلمان است که به خاطر ممنوعیت به وجود  آمده در واردات آنها برای تولید این کالاها در سال گذشته بیشتر در ایران سرمایه‌گذاری شد و ماحصل آن هم تبدیل شد به ساخت داخل و به همین دلیل این بخش اثری بر بخش ارزی کشور ندارد. 

وی گفت: در هیچ جای دنیا ارزش افزوده را در گمرک نمی‌گذارند ولی در کشور ما ارزش افزوده  را در گمرک می‌گذارند و همین باعث افزایش انگیزه قاچاق می‌شود، ضمن اینکه دولت باید تعرفه کالاهای بخش سلامت محور را کاهش دهد.

1
تاریخ: دوشنبه 18 فروردین 1393