Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، احیای سهم تولید از هدفمندی یارانه ها بود، اما هم اکنون بعد از گذشت 7 ماه از روی کار آمدن دولت جدید، هنوز مشخص نیست دولت قرار است در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، چه تدبیری برای تولید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان، تکلیف پرداخت یارانه نقدی به خانوارها مشخص شد و از فردا قرار است مردم خود تصمیم بگیرند که یارانه نقدی دریافت کنند یا اینکه انصراف دهند.

به هرحال، شرایط پرداخت یارانه نقدی به مردم و خانوارها هر طور باشد، اما هنوز تکلیف تولیدکنندگان که به گفته دولتمردان، اصلی ترین فاکتور در تنظیم بازار و ارزآوری برای کشور هستند، هنوز مشخص نیست و کسی نمی داند که قرار است دولت به تولیدکنندگان به چه ترتیب کمک کند.

این در شرایطی است که حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید در برنامه های انتخاباتی خود، بارها و بارها از عدم پرداخت سهم تولید در فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها، گلایه می کرد. حال هم که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها تا چند روز دیگر وارد مرحله اجرایی می شود، مشخص نیست که از بخش تولید قرار است به چه نحو حمایت شود. 

در واقع، تولیدکنندگان در فاز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز با وعده های بسیار دولتمردان مواجه بودند که به آنها گفته می شد که قرار است کمک بلاعوض بگیرند، یارانه تسهیلات نوسازی تجهیزات خود را دریافت کنند و یا خط اعتبار انرژی برای تحمل راحت تر افزایش قیمت حامل های انرژی به آنها تعلق گیرد.

با آن همه، بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در دولت گذشته و تخلفات گسترده در اجرای آن، بخشی از این وعده ها عملیاتی شد و بخشی دیگر، تنها به عده ای تعلق گرفت و بخشی هم اصلا اجرایی نشد. در حالی که اکنون دولت جدید، هیچ برنامه ای برای حمایت از تولید در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، تدوین نکرده و یا اگر هم تدوین کرده است، هیچ جزئیاتی از آن در دسترس نیست تا نظرخواهی در ارتباط با آن صورت گیرد.

به هرحال دولت هر تصمیمی که برای تولید بگیرد، چه یارانه بدهد و چه یارانه ندهد، به نظر می رسد باید ابهامات را برطرف کرده و به صورت شفاف، چارچوب سیاستهای حمایتی خود را اعلام کند، این در شرایطی است که همواره دولتمردان کابینه تدبیر و امید از فضای ناشفاف و مه آلود برای تولید و اقتصاد کشور نالان بودند و آن را سم مهلکی می دانستند.

البته باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی مجوز اختصاص 10 هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان را در سال جاری داده است.

 

1
تاریخ: سه شنبه 19 فروردین 1393