Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

گروه استان‌ها - عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران گفت:رونق بزرگترین شهرک پوشاک ایران در گرو تامین زیرساخت‌ها قبل از استقرار واحدهای تولیدی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، ایجاد شهرک بزرگ پوشاک در بخش فشافویه شهرستان ری با توجه به نزدیکی این شهرک به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) علاوه بر تأثیر چشمگیر بر تولید و عرضه پوشاک در استان تهران و کشور، تحولی بزرگ در صادرات پوشاک در کشور خواهد بود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این شهرک در زمینی به وسعت بیش از 200 هکتار در مجاورت شهرک بزرگ صنعتی شمس‌آباد احداث خواهد شد که تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال نیز خواهد داشت.

صنعت سبز و سازگار با محیط‌زیست پوشاک نیاز به برق، آب، گاز، انبارهای مناسب، دسترسی به خطوط حمل‌ونقلی دارد که بخشی از این نیازها در منطقه فشافویه تأمین شده اما با توجه به قطعی مکرر برق در شهرک صنعتی شمس‌آباد و وارد شدن خسارات سنگین به صنایع منطقه با توجه به توصیه کارشناسان می‌بایست در ابتدا برق که اصلی‌ترین نیاز صنعت پوشاک است در منطقه تأمین و سپس نسبت به انتقال واحدهای تولیدی اقدام شود.

علیرضا حائری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم در ساخت بزرگترین شهرک پوشاک ایران در فشافویه شهرستان ری اظهار داشت: ایجاد شهرک‌های تخصصی در قطب‌های صنعت نساجی مانند تهران، آذربایجان، شیراز، خراسان، یزد، اصفهان و ... و متمرکز کردن واحدهای تولیدی به دلیل مشترک بودن نیازها ازنظر خدمات‌رسانی بسیار مفید است.

وی افزود: اگر گمرک در شهرک تخصصی پوشاک منطقه‌ای را برای ارسال و دریافت کالا و مواد اولیه ایجاد کند تا کار صادرات، واردات و ترخیص کالا در خود شهرک انجام شود بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران در ادامه با بیان اینکه منطقه فشافویه جهت ایجاد شهرک پوشاک مناسب است گفت: تجمیع واحدهایی با کاربری تولیدی مشترک با جانمایی صحیح ازنظر دسترسی به راه‌آهن، فرودگاه، گمرک و ... در تولید بهتر بسیار اثرگذار خواهد بود.

حائری تصریح کرد: پوشاک صنعت پاکی است که فاقد هرگونه آلایندگی ازنظر پساب و آب بوده و از مصرف آب کمی نیز برخوردار است و سازگار با محیط‌زیست است که کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور و ارزآوری خواهد داشت اما متأسفانه تابه‌حال مورد توجه نبوده و به‌طورکلی پوشاک ما هنوز صنعتی کامل نشده و به‌صورت ناشناس تولید می‌شود.

وی ابراز داشت: تجمیع واحدهای پوشاک موجب تسهیل خدمات‌رسانی، سهولت در دسترسی‌ها، دسترسی به انبارها، رفع مشکلات واحدها توسط یکدیگر و کاهش هزینه‌ها خواهد شد که در نهایت کاهش قیمت فروش، قیمت تمام شده و سهولت صادرات خواهد شد.

یک‌چهارم صنایع متوسط سرمایه لازم است

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران تأکید کرد: صنعت پوشاک نسبت به سایر صنایع به سرمایه کمتری برای ایجاد یک شغل نیاز دارد و در کنار آن دارای تعداد کارگری بسیار زیادی است و به‌طورکلی سرمایه‌گذاری موردنیاز برای آغاز به کار در صنعت نساجی به میزان یک‌چهارم متوسط صنایع است.

حائری با تأکید بر اینکه شهرک پوشاک می‌تواند تأثیر بسزایی در رونق این صنعت داشته باشد گفت: اگر در اجرای طرح زیرساخت‌های لازم فراهم شود و تنها به انتقال چند کارخانه اکتفا نشود و امکانات موردنیاز صنعت پوشاک تعبیه شود قطعاً موجب ارتقای صنعت پوشاک خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران در پایان خاطرنشان کرد: برق، گاز، آب، فاضلاب شهرک پوشاک پیش از انتقال واحدهای تولیدی تأمین شود زیرا که اگر همانند سایر شهرک‌های صنعتی با قطعی‌های چندساعته برق مواجه شود به توسعه و پیشرفت نخواهد رسید.

رونق بزرگترین شهرک پوشاک ایران در گرو زیرساخت‌ها است
تاریخ: دوشنبه 11 مرداد 1400