Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از آنکه قانون بودجه سال 1400، نرخ ارز حقوق ورودی کالاهای وارداتی را از نرخ ارز 4200 تومانی دولتی به نرخ ارز سامانه ای تی اس بانک مرکزی که نزدیک به نرخ بازار است، تغییر داد، دولت دوازدهم از اجرای آن سر باز زد و هیات وزیران در فروردین ماه اعلام کرد حقوق ورودی کالا و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فعلا براساس نرخ‌های گذشته اعمال شود.

البته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در تیرماه اعلام کرده که مصوبه دولت مغایر با قانون است و باید قانون بودجه در رابطه با حقوق ورودی کالاها اجرایی شود.

در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول دولت سابق در نامه‌ای به مقام معظم رهبری با اشاره به دغدغه‌هایی که از این محل ایجاد می‌شود دو پیشنهاد را ارائه کرده است.

در این نامه مورخ 10 مرداد ماه سال جاری آمده است:‌

حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی رهبر معظم انقلاب اسلامی

سلام علیکم همانگونه که مستحضرید

١- قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ، دولت را مکلف کرده است ارزش گمرکی و حقوق ورودی کلیه کالاهای وارداتی (به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی را بر مبنای نرخ سامانه مبادله الکترونیکی که در حال حاضر حدودا ۲۵ هزار تومان است) محاسبه و وصول کند. (پیوست شماره ۱)

٢- هیئت وزیران به منظور پیشگیری از تورم و گرانی به موجب مصوبه مورخ ۱۴۰۰/۱/۲۳ به گمرک اجازه داد موقتا (تا زمان تصویب حقوق ورودی بر مبنای قانون بودجه ۱۴۰۰) ارزش گمرکی و حقوق ورودی را بر مبنای نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان محاسبه و وصول نماید. (پیوست شماره ۲)

۳- رییس محترم مجلس شورای اسلامی در۲ /۱۴۰۰/۴، مصوبه دولت را خلاف قانون بودجه ۱۴۰۰ اعلام و آن را ملغی الاثر نمود. ( پیوست شماره ۳)

۴- هیئت وزیران به منظور رفع ایراد رییس محترم مجلس در جلسه ۱۴۰۰/۴/۲۷ مقرر کرد سود بازرگانی به میزان (۸۰ درصد) تعدیل شود تا رسوب کالا در گمرک صورت نگیرد و حداقل گرانی اتفاق افتد، لیکن ابلاغ آن منوط به هماهنگی با رییس جمهور منتخب گردید.

۵- رییس جمهور منتخب و نمایندگان ایشان از جمله آقای فرهاد رهبر در مذاکره با وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند حتی این مصوبه هم موجب تنش در ابتدای کار دولت سیزدهم می گردد.

اکنون با عنایت به مراتب یادشده و با توجه به اینکه: اولا نمی توان مانع واردات کالا حتی برای یک روز شد. ثانیا برای پیشگیری از تورم و گرانی شدید. ثالثا با توجه به درخواست و تاکید رییس جمهور منتخب و پیگیری نمایندگان ایشان مبنی بر تعویق اجرای حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص نحوه محاسبه ارزش گمرکی و حقوق ورودی پیشنهاد می شود:

الف - در صورت صلاحدید حضرتعالی مصوبه هیئت وزیران تا پایان شهریور ماه سال جاری ملاک عمل قرار گرفته و طی این مدت، دولت جدید با همکاری مجلس شورای اسلامی تدابیر لازم را برای حل مشکل در آینده اتخاذ کنند.

ب - تصمیم گیری راجع به نحوه رفع مشکل به جلسه سران سه قوه ارجاع شود تا با در نظر گرفتن جمیع جهات، تصمیمات لازم اتخاذ گردد و در آستانه استقرار دولت جدید هیچ گونه مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

پیشنهاد معاون اول سابق برای حقوق ورودی کالاهای وارداتی به رهبر انقلاب+سند
تاریخ: چهارشنبه 20 مرداد 1400