Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه‌های مرتبط با افزایش صادرات گفت: سهمیه هر استان در افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات، این هفته تعیین و به آن ابلاغ خواهد شد.

اکسپورتنا: سیدرضا فاطمی مین با بیان اینکه هدفگذاری ۵ میلیارد دلار افزایش صادراتی این هفته سهمیه بندی و به استانها ابلاغ خواهد شد، گفت : هچنین موضوع آمایش سرزمینی را نیز دنبال می‌کنیم و تا پایان سال برای ۴۵۰ شهرستان نقشه راه، اهداف و اقدامات لازم تدوین خواهد شد.

وزیر صمت با یادآوری اینکه مطالعات و اسناد بالادستی عمدتاً بر لجستیک، آمار و جمعیت با رویکرد سرزمینی تمرکز داشته است، تأکید کرد: در آمایش سرزمینی ویژه وزارت صنعت، معدن تجارت می‌خواهیم نگاشت یا نسخه عملیاتی برای هر شهرستان داشته باشیم که مطالعات در این راستا با ایجاد دبیرخانه مرتبط، زمان بندی لازم و منطقه بندی ویژه آغاز می گردد.

اجرای برنامه‌‎های مرتبط با رشته فعالیت‌ها در دفاتر تخصصی

فاطمی امین همچنین اجرای برنامه‌های مرتبط با رشته فعالیت‌ها در حوزه های دفاتر تخصصی را جزو اولویت ها دانست که در این زمینه مطالعات زیادی انجام شده است و گفت: اعدادی که در حوزه‌های مرتبط با تولید، صادرات، اشتغال و سرمایه گذاری باید تحقق یابد و پروژه‌هایی که باید انجام شود در هر حوزه باید مشخص شود و تا 3 ماه دیگر برنامه تدوین و تفکیک گردد.

وی در خصوص موضوعات مرتبط با تنظیم بازار نیز گفت: به سرعت باید سامانه جامع تمام کالاهای مهم را حداکثر تا آخر پاییز مورد پوشش قرار دهد.

فاطمی امین گفت: در حوزه سیمان نیز کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش قیمت باید به بورس بیاید، مصالح فروشان بزرگ نیز باید در بورس خرید کنند و در سامانه افق، فاکتور بزنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مصرف‌کنندگان سیمان را واحدهای تولیدی که مواد اولیه آنها سیمان است، پروژه‌های بزرگ و خرده فروشی ها دانست و ادامه داد: در اولویت اول باید خرده‌فروشان برای خرید وارد بورس کالا شوند.

تمرکز بر نظام توزیع برای تنظیم بازار در گام اول

فاطمی امین در ادامه سخنان خود در خصوص تنظیم بازار اضافه کرد: در وهله اول روی توزیع باید متمرکز شویم که سامانه جامع تجارت در این جهت یک گام اساسی است.

وی در ادامه، گفت: همچنین فشار نقدینگی بر خرده‌فروشی با اصلاح نظام توزیع کاهش می‌یابد، نقدینگی از عوامل بروز تورم است و تا زمانی که کنترل نشود باید روی اصلاح نظام توزیع متمرکز شویم، البته این موضوع باید همگام با اصلاح مولفه‌های اقتصاد کلان باشد.

تاکید وزیر صمت بر تدوین برنامه‌های مرتبط با افزایش صادرات/آغاز سهمیه‌بندی و تعیین سهم هر استان
تاریخ: یکشنبه 14 شهریور 1400