Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

با وجود منع واردات پوشاک، اما واردات این کالاها از مبادی قاچاق افزایش یافته و با کاهش قدرت تولیدکنندگان داخلی شاهد جولان کالاهای وارداتی در این بازار هستیم.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز - سرویس اقتصادی، افزایش بهای تمام شده تولید کالا منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و این امر می‌تواند ورشکستگی تولیدکنندگان را به بار آورد. یکی از گزاره‌های افزایش کالای تولید شده می‌تواند کاهش درصد مالیات بر تولید یا درآمد باشد که بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به آن زاویه جدی داشته و خواهان کاهش نرخ مالیات هستند.

هزینه‌های هنگفت در اخذ تسهیلات بانکی و یا مجوزهای فعالیت تولیدی فضای تولید را به سمت و سویی غیر از حمایت از تولید کشانده است. از سویی با افزایش واردات کالاهایی که ساخت آن‌ها در داخل کشور انجام می‌شود به‌نوعی از واردات حمایت می‌شود نه تولید.

به ازای هر میلیارد دلار کالای وارداتی، ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در اختیار تولیدکنندگان خارجی که کالاهای خود را به کشور ما صادر می‌کنند قرار می‌گیرد. وارد کردن کالاهایی که تولید آن‌ها در داخل کشور انجام می‌شود ضرورتی ندارد و تنها با تقویت تولید می‌توان کالاهایی با کیفیت مشابه خارجی و یا حتی با کیفیت‌تر از آنها ساخت همچنان که در بسیاری از تولیدات داخلی شاهد کیفیتی برتر از تولیدات خارجی هستیم.

واردات بی‌رویه و بی‌ضابطه پوشاک

به‌طور مثال واردات بی‌رویه و بی‌ضابطه پوشاک به کشور یکی از گلایه‌های مهم تولیدکنندگان پوشاک در کشور است برخی از این کالاها حتی از مبادی داخلی هم به کشور وارد می‌شوند اما چون نیازسنجی صورت نگرفته و توجهی هم به تولیدات داخلی نشده است سبب زمین‌گیر شدن تولیدات داخلی و در نهایت کاهش تولید داخلی در نتیجه عقب ماندن از رقبای خارجی می‌شود.

با این‌که واردات پوشاک از خرداد ۹۷ به‌صورت رسمی ممنوع شده است اما از همان بدو ممنوعیت هم با همکاری گمرک و نیروی انتظامی و مناطق آزاد به‌عنوان سه نهاد که در زمینه قاچاق کالا نقش دارند طرح‌هایی همچون محدود کردن واردات کالا به‌ویژه پوشاک انجام شده است. بنابراین درباره واردات پوشاک به‌صورت رسمی انجام نمی‌شود و هر میزان کالای خارجی که وجود دارد از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شود.

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز با اشاره به کیفیت بالای پوشاک تولیدی داخلی اظهار داشت: در زمینه تولید پوشاک داخلی از نظر کیفی برندهای خوبی در کشور فعالیت می‌کنند که حتی برخی از آن‌ها صادرات به اروپا هم داشته‌اند و از نظر کیفیت، تولیدات بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک داخلی مشکلی ندارد و کیفیت آن‌ها در گذشته و حال بسیار خوب بوده است.

منطقی شدن واردات پوشاک به کشور

وی با اشاره به ممنوعیت واردات پوشاک از مبادی رسمی گفت: ممنوعیت واردات پوشاک با اقتصاد هیچ کشوری سازگار نیست تا با این کار عملاً تولیدکننده داخلی فقط تولید کند اگر ممنوع هم شود این نیست که تولید کننده رشد پیدا کند و اگر واردات ممنوع نباشد اما تعرفه منطقی داشته باشد و تولیدکننده داخلی در کنار آن فعالیت کند می‌تواند تولیدات خود را با بازارهای جهانی منطبق کند و بعداً هم در زمینه صادرات فعالیت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: تولیدکنندگانی داریم که در سطح اروپا اجناس خود را با بهترین کیفیت عرضه می‌کنند و در این ایام تحریم که بسیاری از برندهای خارجی که قبلاً در بازار ایران فعالیت می‌کردند اما در شرایط تحریمی تعطیل شدند الان با همان برند خودشان با همان کیفیت تولیدات خارجی تولید می‌کنند.

جدی با بیان این‌که در زمینه صنعت پوشاک به این زنجیره اهیمت لازم داده نشده است، بیان داشت: در حوزه‌های دیگر تا اتفاقی کوچک می‌افتد ساماندهی و برنامه‌ریزی می‌شود و موانع را رفع می‌کنند اما در صنعت نساجی بالاترین نهاد موجود مدیرکل صنعت نساجی و پوشاک وزارتخانه است و معمولا از نیروهای قوی در این پست استفاده نمی‌شود و این یک اشکال اساسی در زمینه مدیریت این صنعت است.

هفت خان حمایت از تولید داخلی

به گزارش تهران نیوز، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و رقابت پذیر بودن آن‌ها با کالاهای وارداتی خارجی سبب جلب مشتری بیشتر و سوق داده شدن انتظارات به سمت و سوی مصرف کالای داخلی می‌شود. از سویی تأمین مالی هدفمند و اعطای تسهیلات مالی به شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی که سهم بسزایی در تولید مایحتاج جامعه، توسعه اشتغال و رونق اقتصادی دارند باید به سهولت انجام پذیرد.

این در حالی است که اخذ تسهیلات حمایتی از بانک‌ها به "هفت خان" رستم شبیه است و می‌توان گفت از هر تولیدکننده‌ای حمایت‌های تولیدی صورت نمی‌گیرد. بهره بالای تسهیلات بانکی و مدت زمان کم بازپرداخت آن‌ها سبب زمین‌گیر شدن بسیاری از تولیدکنندگان و بدهکار شدنشان به سیستم بانکی کشور شده است.

یکی از دلایل مهم در رونق تولید ملی مواد اولیه ارزان و با کیفیت است که در صنعت پوشاک شامل پارچه، ابزار آلات و پیش نیازهای دیگر می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های بسیار در کشور قابل تحقق است.

"هفت خان" حمایت از تولید داخلی / مشقت‌های تولید پوشاک
تاریخ: شنبه 20 شهریور 1400