Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی شدن دستورالعمل ماده ۳بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰در خصوص فرآیند پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادراتی و تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده از محل منابع صندوق توسعه ملی خبر داد.

اکسپورتنا: علیرضا پیمان پاک گفت: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی در خصوص تخصیص منابع لازم و همچنین هماهنگی با بانکهای عامل، ضمن پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان، شاهد کاهش هزینه های حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت پذیری آنها باشیم.

وی افزود: بر اساس مفاد این دستورالعمل که با بهره‌گیری از نظرات  سایر بخشهای  اثرگذار بر تجارت خارجی کشور تدوین شده، تلاش کردیم تا فرآیند تخصیص و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صورت برخط و در حداقل زمان ممکن انجام شود و تمامی اطلاعات و ارزیابیها نیز در سامانه و به صورت هدفمند و شفاف صورت گیرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد:  پرداخت تسهیلات از طریق سامانه های بهین یاب و سپیدار بوده که پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان ، درخواست متقاضیان به کارتابل بانکهای عامل و احراز اهلیت اعتباری ارجاع و در نهایت اعتبار پرداخت می‌شود.

پیمان پاک اضافه کرد: شاخصهای در نظرگرفته شده جهت احراز اهلیت صادراتی شامل میانگین صادرات در طول سه سال گذشته، بازرگانی یا تولیدی بودن متقاضی، نوع کالای صادراتی بر اساس ارزش افزوده و اولویت کشورهای همسایه و اوراسیا  است که با توجه به این وزن دهی سعی در حمایت حداکثری از صادرکنندگان را داریم.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی جهت تسریع و تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تصریح کرد: یکی از شاخصهای اثرگذار در احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی، میزان ایفای تعهدات ارزی بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده باشند دارای امتیاز بیشتری بوده و جهت دریافت  تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت بالاتری برخوردار خواهند شد.

پیمان پاک بیان داشت: ارزیابی و اثرگذاری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی سازمان توسعه تجارت ایران انجام می‌شود و بر این اساس، پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش با نرخهای ترجیحی انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تاکید کرد: با توجه به پیگیریهای انجام شده و مفاد بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰، مبلغ دو هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل سپرده گذاری شده و بانکهای عامل با ترکیب این منابع با منابع خود به نسبت ۵۰-۵٠، در نهایت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی با نرخهای ترجیحی پرداخت خواهند کرد.

پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده از محل منابع صندوق توسعه ملی
تاریخ: سه شنبه 30 شهریور 1400