Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در صورت شناسایی فروشندگان پوشاک قاچاق و یا واحد‌هایی که هنوز اقدام به اخذ شناسه نکرده‌اند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجناس را ضبط، واحد متخلف را پلمپ و پس از آن جریمه خواهد کرد. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مصطفی پورکاظم‌شایسته معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور در شبکه خبر با بیان‌ این‌که مرحله جدید برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق از اول مهر‌ماه شروع می‌شود، گفت: با توجه به این‌که وضعیت تولید پوشاک داخلی مزیت مطلقی نسبت به پوشاک خارجی دارد، برخورد با عرضه پوشاک قاچاق، از اولویت‌های اول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی افزود: تولید پوشاک داخلی از نطر کمی و کیفی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و برنامه‌های عملیاتی ستاد از سال 97 تا کنون موجب شده است تا به طرز قابل توجهی، قاچاق پوشاک کاهش پیدا کند. به طوری که ارزش قاچاق در سال 97 که معادل 2.6 میلیارد دلار بود، امروز به حدود 500 تا 700 میلیون دلار رسیده است.

 

با فروشگاه‌های فاقد شناسه کالا نیز برخورد خواهد شد

پورکاظم با اشاره به ضرورت برخورد با فروشگاه‌هایی که اقدام به شناسه‌دار نمودن اجناس خود نکرده‌اند، گفت: یکی از مشکلات مبارزه با قاچاق پوشاک، عدم همکاری فروشگا‌ه‌ها در اجرای ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. البته فروشگاه‌های سرشناس در خصوص شناسه‌دار نمودن کالاهای خود همکاری کرده‌‌اند اما سایر فروشگاه‌ها اجرای این قانون را هنوز جدی نگرفته‌اند و در فاز جدید برخوردها، با این فروشگاه‌ها نیز برخورد خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص دلایل کندی سرعت در جلوگیری از فروش کالای قاچاق در سطح عرضه، گفت: متأسفانه بخش عمده‌ای از تولید پوشاک کشور مربوط به کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک است که حتی مجوزی برای فعالیت خود ندارند؛ اما در مکان‌های غیرقابل شناسایی در حال فعالیت هستند و همین امر کار ستاد را با مشکل مواجه کرده است.

 

استفاده تولیدی‌های داخلی از نشان خارجی کار شناسایی را مشکل کرده است

وی با اشاره به تمایل برخی از تولیدکنندگان داخلی به استفاده از نشان خارجی، گفت: متأسفانه برخی از تولیدی‌ها فروش بیشتر خود را در گروی استفاده از نشان‌های خارجی می‌دانند و بخش قابل توجهی از آمار قاچاق نیز مربوط به این تولید کنندگان است که به جهت استفاده از نشان خارجی در آمار پوشاک قاچاق قرار گرفته‌اند.

 

اعطای مشوق‌های مالیاتی و وام‌های کم‌بهره برای تشویق تولیدکنندگان

پورکاظم با بیان این‌که در حال حاضر نگاه ستاد به تولیدکنندگان پوشاک، حمایتی و تشویقی است، افزود: در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشوق‌هایی نظیر وام‌های کم‌بهره، تأمین مواد اولیه، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و سایر مشوق‌ها برای واحد‌های تولیدی که در مبارزه با قاچاق کالا همراهی کرده‌اند، در نظر گرفته شده است و از طرف دیگر با تولیدکنندگانی که در جهت مبارزه با قاچاق پوشاک همکاری نکنند نیز برخورد خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص جزئیات برخورد با تولیدی‌های متخلف، اظهار داشت: در صورت شناسایی فروشندگان پوشاک قاچاق و یا واحدهایی که هنوز اقدام به اخذ شناسه نکرده‌اند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجناس را ضبط، واحد متخلف را پلمپ و پس از آن جریمه خواهد کرد.

ابتدای مهرماه، آغاز فاز جدید مبارزه با قاچاق پوشاک/ تولیدکنندگان، طرح شناسه کالا را جدی بگیرند!
تاریخ: شنبه 3 مهر 1400