Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

بالا و پایین شدن نرخ ارز تأثیر بسیاری بر تولید در کشور ما به ویژه صنعت پوشاک داشته به‌گونه‌ای که این صنعت را با این تغییرات دچار مشکلات فراوانی کرده است.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز - سرویس اقتصادی، صنعت پوشاک یکی از صنایع پیشرو، پر طرفدار و درآمد زا در جهان است که توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده اما همچنان کارکردهای مهم آن در کشور ما مورد بی‌مهری واقع می‌شود. توسعه آموزش‌های تخصصی تولید پوشاک می‌تواند به رشد و پویایی این صنعت کمک شایانی کند اما آموزش‌های متناسبی با نیازهای جامعه و نیز فرهنگ کشور ما در اختیار هنرجویان این رشته قرار نمی‌گیرد.

بسیاری از دستندرکاران مد و لباس معتقدند که مسئولان و سیاستگذارانی که در حیطه مد و لباس فعالیت می‌کنند و مناصبی را در این حیطه بر عهده دارند با این موضوع بیگانه هستند و ارتباطی با این وضعیت ندارند و به همین دلیل فعالیت آنان نتیجه‌ای در بر نداشته و از سویی دولتمردان نیز از بخش خصوصی هیچ گاه استفاده درستی نکرده‌اند و قوانین آنها در بخش خصوصی تأثیرگذار نبوده و صرف رفع تکلیف بوده است.

عدم حمایت از تولیدکنندگان

دولت جدید باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به پویایی این بخش کمک کند تا با راهکارهای این بخش بتواند ظرفیت‌های مغفول مانده این بخش را پویا کند. بها دادان به تولید کنندگان و حمایت از آنها با ارائه تسهیلات بانکی و تأمین منابع اولیه با قیمت مناسب باعث می‌شود که در این عرصه فعالیت بهتری داشته باشند.

در کشور ما این حمایت‌ها از صنعت پوشاک و به طور وسیع از تمامی صنایع خرد و متوسط به خوبی صورت نمی‌پذیرد از سویی حمایت‌هایی که نیاز است به صورت نظام‌مند از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بدون ایجاد روابط رایج حمایتی صورت پذیرد نیز انجام نمی‌شود و همواره این تغافل در ارائه حمایت‌های لازم موجب سختی روند تولید شده است.

نوسان نرخ ارز چالشی مهم در عرصه تولید

یکی دیگر از چالش‌های مهم تولید در کشور ما تورم و تغییر مداوم نرخ ارز است که ضربه مهلکی بر بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند چراکه با این شرایط تولید کننده نمی‌تواند محصول تولیدی خود را با همان قیمت قبلی تولید کند و افزایش قیمت کالای تولیدی آسیب‌های فراوانی بر فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاران در این عرصه وارد می‌کند.

نوسان نرخ ارز همواره معضلی بزرگ برای فعالان بخش اقتصادی به ویژه تولید کنندگان چه در عرصه تولید و چه در عرصه توزیع بوده است. این امر باعث می‌شود تولیدکنندگان نتوانند با اطمینان فعالیت خود را ادامه دهند. مشکل اینجاست که قیمت دلار در روند تولید تا عرضه تأثیر بسیاری دارد و در بسیاری از مواقع موجب ضرر و زیان تولید کننده می‌شود.

در مواقعی که نوسانات بسیار شدید بوده، تورم و رکود شدید سبب کاهش قدرت خرید مردم به ویژه در زمینه خرید پوشاک می‌شود و تولیدکننده نمی‌تواند کالایی را با قیمتی منصفانه بفروشد تا موجب ضرر و زیان خود و آسیب مشتریان نشود. این نوسانات فعالیت اقتصادی را دچار مشکل می‌کند و تولیدکننده نمی‌تواند مواد اولیه خود را با قیمتی مناسب تهیه کند و همین امر سبب افزایش قیمت در پروسه تولید می‌شود.

تورم نتیجه نوسانات نرخ ارز

حسین دارابی، کارشناس کسب و کار در این ارتباط به خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز گفت: یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در هزینه تمام شده واحدهای صنعتی نرخ ارز و نوسانات آن است و نوسانات گسترده و وسیع نرخ ارز اثرات منفی و مثبت بسیاری بر پیکره اقتصاد دارد که یکی از آنها بروز تورم‌های بسیار شدید و افسارگسیخته است.

وی با اشاره به اینکه تورم می‌تواند منجر به تغییر بافت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری شود، افزود: تورم همچنین می‌تواند سبب تغییر وضعیت بازارهای داخلی و خارجی، تاثیر بر تجارت خارجی و نحوه صادرات و واردات کالاهای تولیدی شود.

این کارشناس کسب و کار با بیان اینکه نرخ ارز یکی از مهم‌ترین متغیرها در تعیین نسبت قیمت واردات و صادرات کسب و کارها و در نتیجه تعیین میزان رقابت پذیری آنهاست، عنوان کرد: در اقتصاد کشور ما تولید به شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است که با چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از مواد اولیه در روند تولید پوشاک نیز ناگزیر از دیگر کشورها تأمین می‌شود و تولیدکنندگان چاره‌ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه تولیدات خود به رغم پیشرفت‌های بسیاری که در صنعت و تکنولوژی کشور و رشد و خودکفایی تولیدات صورت گرفته، ندارند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تأثیر مخرب این نوسانات ارزی بیان کرد: نوسانات نرخ ارز همچنین سبب شده که تولید کننده به اجبار مواد اولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند و این قطعاً هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد اما تولید کننده با در نظر گرفتن توان مالی مردم و حفظ رقابت در بازار و حضور در بازار رقابتی نمی‌تواند قیمت محصول را چندان افزایش دهد.

به گزارش تهران نیوز، با افزایش واردات کالاهای خارجی در بازارهای داخلی توان رقابت از تولیدکننده داخلی گرفته می‌شود و با وجود اینکه نرخ تمام شده تولید در ایران بسیار بالاتر از کشورهایی است که مقصد عرضه پوشاک آنها بازارهای ایران شده، تولید پوشاک در کشور ما با متغیرهای ارزی همواره در حال تغییر است و اینگونه بسیاری از تولید کنندگان به جای ایجاد خلاقیت در تولیدات خود به دنبال راهی برای کاهش هزینه های تولید و افزایش رقابت پذیری در این عرصه هستند.

 

توقف تولید پوشاک در ایستگاه "نوسانات ارزی"
تاریخ: شنبه 17 مهر 1400