Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه مشکل مهم صادرات به عراق را عدم ثبات قوانین و مقررات تجاری دانست و گفت: این بی‌نظمی‌ها را در محدودیت‌های ناگهانی صادرات کالا به عراق به خصوص برای محصولات کشاوزی سبب ازدحام هزاران کامیون از این محصولات در مرزها در برخی مقاطع زمانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، کیوان کاشفی امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: روند صادرات به عراق برخلاف دهه گذشته که عمدتا روند صعودی داشته، اکنون نزدیک به سه سال است که در حد هفت، هشت میلیارد دلار و با احتساب صادرات گاز تا سقف ۱۰ میلیارد دلار باقی مانده است.

وی ادامه داد: این ثبات صادرات در حالی ایجاد شده که دقیقا در همین سه سال با رشد قابل توجه نرخ ارز مواجه بودیم که باید بازخورد آن را در ارقام صادراتی می‌دیدیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: زمان آن رسیده که موضوع حمل یکسره، یک‌ بار برای همیشه حل و فصل شود، پیوستن عراق به کنوانسیون تیر و شناخته شده دو مرز خسروی و مهران به‌عنوان مرزهای ترانزیتی به عراق، بارقه‌ امیدی را برای حمل یکسره از این دو مرز ایجاد کرده است و برقراری حمل یکسره از این دو مرز می‌تواند برای اولین بار زمینه ترانزیست کالا را ظرف مدت سه روز از ایران تا سواحل مدینترانه فراهم کند.

وی مشکل مهم صادرات به عراق را عدم ثبات قوانین و مقررات تجاری دانست و گفت: این بی‌نظمی‌ها را در محدودیت‌های ناگهانی صادرات کالا به عراق، وضع تعرفه‌ها و... به خصوص برای محصولات کشاورزی شاهد نتیجه این معضل عدم امکان برنامه‌ریزی مناسب و ازدحام هزاران کامیون محصولات کشاورزی در مرزها در برخی مقاطع زمانی است.

کاشفی افزود: محدودیت‌های داخلی صادرات برخی کالاها روند صادرات را مختل کرده این در حالی است که در کشوری مانند عراق و حتی سوریه به شدت به این کالاها نیاز هست. اگر صادرات کالاهای ممنوعه باید برای دو کشور عراق و سوریه به صورت استثنا برداشته شود می‌توان جهش صادراتی به عراق که نیازمند آن هستیم را محقق کرد.

وی خاطرنشان کرد: برقراری واردات از عراق ضرورت دارد چرا که هر چه واردات از عراق را افزایش دهیم هم رونق مرزها را شاهد خواهیم بود و هم قدرت چانه‌زنی ما افزایش خواهد یافت، اگر چه این واردات برای همه کالاها میسر نیست اما اکنون می توان در زمینه واردات سوخت و فرآوردهای نفتی و... فعالیت‌هایی انجام داد.

 

توقف صادرات پشت سد بی‌ثباتی قوانین
تاریخ: شنبه 17 مهر 1400