Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

بر اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار بر این است که صادرکنندگان کشور رتبه‌بندی شده و در این مسیر، صادرات کالا با ارزش افزوده بیشتر ملاک کسب رتبه بالاتر از سوی صادرکننده خواهد شد.

اکسپورتنا: وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید فعالیت خود، صادرات غیرنفتی را به عنوان یکی از برنامه‌های محوری خود قرار داده و همین رویکرد منجر به این شده که در مدت کوتاه روی کار آمدن دولت سیزدهم، علاوه بر صدور ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر حمایت از صادرات، ملاک‌های برخورد با صادرکنندگان نیز با تغییرات جدی مواجه شود.

آنگونه که در ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس جمهور آمده است، صادرکنندگان بدون سقف و سابقه می‌توانند نسبت به واردات کالاهای مجاز و قابل ثبت سفارش اقدام نمایند.

در این میان یکی از برنامه‌های جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رتبه‌بندی صادرکنندگان است که در قالب آن، صادرکنندگان کالاهای دارای ارزش افزوده بیشتر و بازارهای هدف صادراتی متنوع‌تر، امتیاز بالاتری کسب خواهند کرد.

آنگونه که مقامات ارشد این وزارتخانه می‌گویند، ملاک‌های تعیین صادرکنندگان نمونه نیز تغییر خواهد کرد و بر مبنای آن، امتیاز اصلی به آن دسته از صادرکنندگانی داده خواهد شد که کالاهای دارای ارزش افزوده بالاتری را صادر نمایند.

البته سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این راستا امتیازاتی را هم برای صادرکنندگان در نظر گرفته است؛ به نحوی که وزیر صمت در کمتر از 24 ساعت، پاسخ تلفن صادرکنندگان نمونه ملی را خواهد داد و افرادی که در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند حداکثر یک هفته پس از تماس تلفنی با وزیر قادر خواهند بود مسائل و مشکلات خود را با وی در میان بگذارند.

در سنوات گذشته، یکی از درخواست‌های اصلی صادرکنندگان نمونه، ملاقات‌ها و تماس‌های بی‌واسطه با مقامات ارشد اجرایی کشور از جمله رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در کوتاهترین زمان ممکن بوده است، به نحوی که صادرکنندگان نمونه بتوانند هر زمان که مسائل و مشکلاتی دارند، در اسرع وقت با مقامات ارشد اجرایی کشور ملاقات و تماس داشته باشند.

طرح جدید وزارت صمت برای رتبه‌بندی صادرکنندگان/ ملاک‌های تعیین صادرکنندگان نمونه تغییر می‌کند
تاریخ: چهارشنبه 21 مهر 1400