Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سوئیس و آلمان به ترتیب چهارمین و پنجمین کشور هدف وارداتی ایران در نیمه اول امسال بوده اند، گفت: واردات ایران در شش ماهه 1400 به سمت کالاهای باکیفیت مورد نیاز تولید و تجهیزات تولیدی سوق پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، محمد لاهوتی در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به آمارهای اعلامی، شرایط تجارت خارجی ایران نسبت به سال قبل، روند مطلوبی را آغاز کرده و در حال ادامه دارد که امید می رود که تا پایان سال، هم تراز تجاری کشور مثبت گردد و هم حجم صادرات کشور با شتاب کنونی ادامه یابد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران افزود: تجارت خارجی ایران در سال 1400 به 45 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47 درصد رشد کرده است؛ ضمن اینکه در نیمه اول امسال، حجم صادرات از نظر وزنی 30 درصد رشد داشته و از نظر ارزشی 61 درصد رشد را تجربه کرده است که این رشد از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اگر این روند تا پایان سال ادامه یابد، حجم صادرات کشور رقم قابل توجهی خواهد بود؛ این در حالی است که کشورهای چین با 6.5 میلیارد دلار، عراق با 3.8 میلیون دلار، ترکیه با 2.3 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 2.2 میلیارد دلار و افغانستان با 1 میلیارد دلار شرکای اصلی صادراتی ایران بوده اند.

به گفته لاهوتی، امارات بین کشورهای دو و سه صادراتی ایران است که با کاهش صادرات مواجه بوده است که می تواند به دلایل سیاسی کاهش را تجربه کرده باشد یا اینکه به دلیل گشایش و سوئیچ اسناد در امارات کاهش یافته باشد و کالاها به صورت مستقیم به مقاصد صادراتی ایران ارسال شده باشد؛ به خصوص اینکه در اوایل سال، حجم تجارت ما با چین کاهش یافته بود ولی مجدد چین به رتبه اول بازگشته است.

وی اظهار داشت: حدود یکسال است که هند از فهرست 5 شریک تجاری ایران خارج شده و به 10 کشور اول وارد شده است که می تواند به دلیل همراهی هند با تحریم ها بوده باشد؛ این در حالی است که متانول و گاز طبیعی بیشترین حجم صادرات ایران را تشکیل داده اند که موضوع خام فروشی 50 درصد سبد صادراتی ایران را تشکیل می دهد/.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران افزود: در حوزه واردات با توجه به اینکه سبد وارداتی ایران کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بوده و افزایش واردات می تواند موید افزایش تولید و صادرات باشد که واردات با توجه به ارزش 23 میلیارد دلاری که در 6 ماهه داشته نسبت به مدت مشابه سال 99 از نظر وزنی 15 درصد و ارزشی 37 درصد رشد داشته است.

وی افزود: واردات ایران به سمت کالاهای با ارزش بالاتری رفته است و همانطور که وزیر صمت اعلام کرده، تجارت خارجی باید مدنظر کشور باشد و صرفا موضوع واردات یا صرفا موضوع صادرات به عنوان هدف اصلی باشد چراکه واردات کالاها به کشور، کالاهایی هستند که در خدمت تولید و صادرات و ایجاد پرکردن ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی است که منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد و همه اینها موضوعات مهمی برای کشور است.

لاهوتی با بیان اینکه یکی عمده ترین کشورهای طرف معامله در واردات را امارات با 7.3 میلیون دلار تشکیل شده است که با توجه به ری اکسپورت و تحریم ها کالاها از طریق امارات به ایران می رسوند؛ این در حالی است که باید با همسایه های عرب خود در جنوب خلیج فارس ارتباط بهتری برقرار کنیم چراکه امارات هاب منطقه شده است.

وی افزود: چین با ارزش 5 میلیارد دلار طرف دوم واردات، ترکیه با 2 میلیارد دلار و سوئیس با 900 میلیون دلار  در رتبه های بعدی قرار گرفته اند؛ این در حالی است که تراز تجاری ایران یک میلیارد و 200 میلیون دلار منفی است که امیدواریم در ماههای آینده با رشد صادرات با ارزش افزوده بالاتر فاصله را تجربه کرد.

لاهوتی معتقد است که موضوع جوینت ونچر و سرمایه گذاری خارجی می تواند بازار بهتری را با صادرات گرانتری را پیش روی ایران قرار دهد که در این میان کاشی و سرامیک، لوازم خانگی و کفش و فرش می تواند در این مسیر کمک کننده باشد؛ لذا با توجه به رویکردی که در وزارت صمت حاکم است، به نظر می رسد که برنامه های خوبی را در دست اقدام دارند که امیدواریم در ادامه مسیر هم برنامه های خوب ارایه و اجرا شود و هم تنش ها و شرایط سیاسی کشور بهتر از گذشته شود و اگر موضوع توافقات و مذاکرات به نتیجه برسد، می تواند اثرگذاری ملموس تری در جامعه به جای بگذارد.

سوئیس و آلمان در جمع کشورهای صادرکننده کالا به ایران/ واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کیفی‌تر شد
تاریخ: دوشنبه 26 مهر 1400