Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی را عرضه کرده اند که با استفاده از حس لامسه مصنوعی، سه ویژگی و کیفیت مهم پارچه‌ها را به صورت عددی بررسی می‌کند.  

به گزارش ایسنا، سعید فتحی- مجری طرح - با بیان اینکه این تحقیقات با عنوان ارزیابی زیر دست پارچه با استفاده از حس لامسه مصنوعی، اجرایی شده است، گفت: ارزیابی کیفی پارچه معمولا به صورت تجربی و توسط افراد خبره با لمس پارچه صورت می‌گیرد ولی این افراد قادر به اندازه گیری میزان کیفیت پارچه به صورت کمّی نیستند.

  وی ادامه داد: از آغاز تحقیقات علمی در صنعت نساجی، محققان سعی کرده‌اند تا با پیدا کردن روابط بین ارزیابی‌های کیفی و کمی زیر دست پارچه، کیفیت آن را به صورت کمّی بیان کنند.

فتحی از اجرای تحقیقاتی در زمینه اندازه گیری کیفیت پارچه خبر داد و اظهار داشت: برای این منظور دستگاه مکانیکی طراحی و ساخته شده است که قادر است با استفاده از حس لامسه مصنوعی به صورت عددی، کیفیت پارچه را ارزیابی ‌کند.

وی گفت: در این پروژه سعی شده تا با به کارگیری دانش حس لامسه مصنوعی و ساخت ابزارهای ویژه، سه خصوصیت مهم پارچه شامل زبری، نرمی و انعطاف پذیری را اندازه گیری کنیم که برای این منظور دستگاهی نیز برای اندازه گیری خصوصیات خمشی پارچه بر اساس نحوه حرکت انگشتان دست در ارزیابی انعطاف پذیری پارچه‌ها طراحی و ساخته شد.

مجری طرح به بخش حس لامسه مصنوعی دستگاه اشاره کرد و افزود: برای این بخش دستگاه از حسگرهای الکترونیکی استفاده شد که قادر است با اندازه گیری تغییرات در ضخامت، ارتفاع و فاصله تار و پودها و میزان مقاومت در برابر خمش پارچه، کیفیت پارچه را با استفاده از معادلات تبدیل ویژه به صورت عددی به کاربر اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه برای ارزیابی کیفی پارچه قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه برای ارزیابی کیفی نخ نیز قابل استفاده است.

فتحی با بیان اینکه این دستگاه در کارخانه‌های نساجی قابل استفاده است، تصریح کرد: این دستگاه برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در مراکز پژوهشی نیز کاربرد دارد.

1
تاریخ: سه شنبه 26 فروردین 1393