Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
رئیس کانون انجمن‌‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی هفته‌های گذشته، گام‌‌های موثری برای حمایت از تولید صادراتی در کشور برداشته است، گفت: با تاکیدات صورت‌گرفته، استرداد مالیات ‌ارزش‌افزوده صادرکنندگان یک ماهه شده است.


محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه مطابق با تصمیم دولت، صادرکنندگان می‌توانند مالیات ‌ارزش‌افزوده خود را در مدت یک‌ماه از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند، افزود: این موضوع کمک زیادی به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی خواهد کرد و در عین حال، مشوقی برای صادرکنندگان برای ادامه مسیر است.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از دنیای‌اقتصاد وی ادامه داد: موضوع استرداد مالیات ‌ارزش‌افزوده صادرکنندگان از سال ۹۷ تاکنون با مشکلات عدیده‎‌‌ای مواجه بوده و به‌رغم نامه‌‌نگاری‌‌های متعدد و پیگیری‌‌های صورت‌گرفته از سوی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌‌های صادراتی، متاسفانه با مخالفت جدی برخی مقامات دولتی مواجه شده بود؛ اما اکنون با مذاکرات صورت‌گرفته با وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری مجدانه این موضوع از سوی این وزارتخانه، قفل استرداد مالیات ‌ارزش‌افزوده صادرات گشوده شده و صادرکنندگان یک‌‌ماهه به منابع مالی خود دست خواهند یافت.

مرتضوی با بیان اینکه تصمیم‌گیری اشتباه دولت دوازدهم، بالغ بر ۱۵۰۰‌میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان را بلوکه کرده بود، گفت: به دلیل بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌‌های دولتی، امکان استرداد مالیات وجود نداشت؛ اما وزیر صنعت، معدن و تجارت با درک صحیح از ضرورت تامین به‌موقع نقدینگی موردنیاز تولیدکنندگان صادراتی، این موضوع را از رئیس‌‌جمهور پیگیری و در قالب ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس‌‌جمهور نهایی کرده است. 

رئیس کانون انجمن‌‌های صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: انتظار فعالان اقتصادی از وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که با توجه ویژه به نظرات بخش‌‌خصوصی و تشکل‌‌های تخصصی، مسیر تولید و صادرات را در اسرع‌‌وقت هموار کرده و از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌‌ها بدون هماهنگی و اخذ نظر مساعد تشکل‌‌های تخصصی، پرهیز کند. 

وی افزود: در این صورت، تولیدکنندگان نیز همواره کنار دولت خواهند بود و با تولید بیشتر و اشتغال‌‌زایی، تلاش خواهند کرد تا علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی، با افزایش تولید، مازاد آن را صادر کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشند. 

مرتضوی با اشاره به احیای سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان متولی اصلی تجارت خارجی اظهار کرد: این سازمان با الحاق صندوق ضمانت صادرات ایران، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌‌المللی جمهوری اسلامی ایران و دفتر مقررات صادرات و واردات، هم‌‌اکنون قدرت بیشتری یافته است و این امیدواری وجود دارد که سازمان بتواند با راهبری رئیس جدید، جایگاه اصلی خود در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌سازی برای تجارت خارجی ایران را بازیابد.

نساجی امروز

استرداد مالیاتی صادرکنندگان یک ماهه شد
تاریخ: یکشنبه 23 آبان 1400