Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران گفت: معافیت‌های اعمال شده برای واردات کالا در مناطق آزاد، تعاونی‌های مرزنشینی و ته‌لنجی به دریچه‌ای برای ورود پوشاک قاچاق تبدیل شده و تولیدکنندگان داخلی را تحت فشار گذاشته است.

به گزارش بازارنیوز، بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد، در خصوص معایب ورود پوشاک قاچاق و از بین رفتن ظرفیت تولید داخلی گفت: صنعت نساجی و پوشاک سال‌های سال است که از پدیده قاچاق آسیب می‌بیند؛ اما قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق، سود زیادی کسب می‌کنند و جذابیت قاچاق بسیار زیاد است.

وی افزود: در گذشته قوانین حمایتی برای مرزنشینان و ملوانان به تصویب رسیده که در زمان خود بسیار مفید و اثرگذار بوده است؛ اما در حال حاضر، سوءاستفاده از رویه واردات ته‌لنجی و مرزنشینی، آسیب زیادی به تولیدکنندگان پوشاک وارد می‌کند.



در قوانین واردات ته‌لنجی و مرزنشینی بازنگری شود

شهریاری ادامه داد: معافیت‌های اعمال شده برای واردات کالا در مناطق آزاد، تعاونی‌های مرزنشینی، ته‌لنجی و دیگر استثنائات تجاری برای کمک به اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه وضع شده است؛ اما با گذشت زمان، نه تنها این قوانین کمکی به مردمان محروم این مناطق نکرده است، بلکه به روزنه‌ای برای ورود کالای قاچاق تبدیل شده و در حال وارد کردن لطمات جدی به پیکره تولید در کشور است.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران با اشاره به ضرورت بازنگری در برخی از قوانین مربوط به استثنائات تجاری، اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های مربوطه تلاش بسیاری می‌کنند تا محموله‌های قاچاق را شناسایی و ضبط کنند؛ اما جذابیت واردات کالای قاچاق آنقدر زیاد است که این برخوردها، بازدارندگی لازم را نداشته است.



تولیدکنندگان داخلی توان تأمین پوشاک مورد نیاز مردم را دارند

وی با بیان اینکه اگر قاچاق به طور کامل از بین برود، صنعت پوشاک توانایی تأمین بازار را خواهد داشت، گفت: در سال ۱۳۹۷ در هیچکدام از مجتمع‌های تجاری بزرگ تهران اثری از برند‌های داخلی دیده نمی‌شد؛ اما امروزه بیش از ۹۵ درصد ویترین این مراکز از برند‌های با کیفیت ایرانی تشکیل شده است. البته نظر مردم در اولویت قرار دارد و آن‌ها باید کیفت تولیدکنندگان ایرانی را ارزیابی کنند.

شهریاری در خصوص گران‌تر بودن پوشاک با کیفیت ایرانی نسبت به پوشاک خارجی، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت جهانی نخ پنبه حدود حدود ۵.۲ دلار است. این در شرایطی است که تولیدکننده داخلی به دلیل تحریم‌های ظالمانه باید آن را حدود ۶.۵ دلار خریداری کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی اگر واردات پوشاک آزاد شود، هیچ تفاوتی برای تولیدکنندگان نخواهد کرد؛ چرا که واردات کالا به صورت قاچاق به صورت انبوه در حال انجام است.

به گزارش دانشجو، ضعف نظارتی و عدم رعایت ضوابط واردات کالا از رویه‌های واردات مرزنشینی و ته‌لنجی، باعث نارضایتی تولیدکنندگان پوشاک شده است. چرا که بسیاری از پوشاک واردتی از طریق ملوانی و کوله‌بری بدون پرداخت مالیات و عوارض گمرکی به راحتی وارد کشور شده و مصرف آن‌ها نیز محدود به استان‌های مرزی نمی‌شود.

این در حالی است که به گفته مجید نامی، عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، حدود ۳ سال است که واردات پوشاک به کشور ممنوع شده و تمامی پوشاک موجود در بازار با برند خارجی، کالای قاچاق است.

قاچاق گسترده پوشاک از طریق مناطق آزاد
تاریخ: دوشنبه 6 دی 1400