Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر گفت: تلاش کردیم تا مشکل برچسب مراقبتی لباس در کشور و به دنبال آن یکی از موانع مهم صادرات پوشاک رفع شود؛ برای این منظور یک تیم تحقیقاتی تشکیل دادیم، البته اتاق بازرگانی نیز در این زمینه به تیم‌مان کمک تحقیقاتی کرد.

سید آرش امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص رویداد استارت‌ آپی پوشاک کشور، اظهار کرد: در این رویداد که با حضور کنفدراسیون صادراتی پوشاک کشور برگزار شد، ایده و طرحی در زمینه برچسب مراقبتی لباس ارائه دادم که رتبه اول را کسب کرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به برچسب مراقبتی لباس، ادامه داد: این برچسب مراقبتی توضیح می‌دهد که این لباس با چه درجه حرارتی شسته و اتو شود، اما لازم است بدانیم در کشور تمام برچسب‌های مراقبتی را بدون فایده بر لباس‌ها نصب می‌کنیم و تمام دنیا نیز می‌داند که این برچسب مراقبتی بر روی لباس‌های تولید کشور بدون توجه به پارچه مصرف شده در لباس به آن متصل شده و ارزشی ندارد.

رئیس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر با اشاره به اینکه برچسب مراقبتی لباس در کشور یکی از موانع صادرات پوشاک به دیگر کشورها است، تصریح کرد: برای صادرات پوشاک لازم است قواعدی رعایت شود که یکی از مهم‌ترین آن دقت در برچسب مراقبتی لباس است و باید موارد بیشتر و دقیقی بر روی این برچسب باشد تا اطمینان برای صادر کردن پوشاک ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: مدتی قبل فرانسوی‌ها به اصفهان آمدند و با وجود ارزان بودن پوشاک حتی یک تیشرت هم خریداری نکردند، چرا که معتقد بودند برچسب مراقبتی که برای لباس‌ها ارائه شده است، واقعی نیست و بدون توجه به ویژگی‌ها پوشاک این برچسب به آن متصل شده است و توریست‌های فرانسوی اعلام کردند اگر پوشاک ارزان‌ترین قیمت را داشته باشد اما برچسب مراقبتی آن دقیق نباشد، ارزش خریداری ندارد.

امامی با اشاره به لزوم رفع مشکلات صادرات پوشاک در کشور، اضافه کرد: تلاش کردیم تا مشکل برچسب مراقبتی لباس در کشور و به دنبال آن یکی از موانع مهم صادرات پوشاک رفع شود؛ برای این منظور یک تیم تحقیقاتی تشکیل دادیم البته اتاق بازرگانی نیز در این زمینه به تیم‌مان کمک تحقیقاتی کرد.

وی افزود: بعد از ۹ ماه کار تحقیقاتی و دریافت استانداردهای لازم سایر امکانات لازم را نیز فراهم کردیم و در حال حاضر حدود هفت ماه است که آزمایشگاه پوشاک را راه‌اندازی کرده‌ایم.

رئیس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر با اشاره به اینکه از سراسر کشور لباس‌های مختلفی به آزمایشگاه می‌آید، اظهار کرد: لباس‌ها را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌دهیم و برچسب مراقبتی لباس را به طور رسمی برای هر لباس ارائه می‌دهیم.

وی گفت: در شرکت خدمات پوشاک سربرگ رسمی آزمایش پوشاک را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهیم، لازم است بدانیم بیشتر تولیدکنندگان پوشاک از مشهد و تبریز برای دریافت برچسب مراقبتی لباس مراجعه می‌کنند؛ اکثر این تولیدکنندگان قصد صادرات داشتند، اما نداشتن برچسب مراقبتی لباس دقیق گره بزرگی بر سر راه صادرات پوشاک برای آنها بود، که در حال حاضر این مشکل برطرف شده است، باید سعی کنیم تا این روند در صنعت پوشاک به فرهنگ تبدیل شود.

امامی با بیان اینکه کارآفرین یعنی اینکه فردی علمی را برای کشور خود به دست آورد تا مشکلات موجود را از پیش روی تولیدکنندگان بردارد، اضافه کرد: تحقیقاتی که انجام می‌دهیم باید باعث ایجاد جرقه در ذهن و ایده برای رفع مشکلات شود، قطعاً برای ایده دادن لازم نیست شرکت و یا کارمندی داشته باشیم، حتی ممکن است کارمند شرکت دیگری باشیم.

وی با اشاره به طرحی درباره استفاده از المان‌های ایرانی در پوشاک، تصریح کرد: رئیس کارآفرینی و نوآوری مرکز علمی کاربردی ایران سپهر، نیز طرحی در خصوص استفاده از المان‌های ایرانی مانند خاتم را در دکمه و پاپیون ارائه داد است که در رویداد استارت‌آپی پوشاک کشور رتبه ممتازی کسب کرده است، در این طرح با روش خاصی که ثبت اختراع نیز شده است، اگر لوازم جانبی پوشاک در ماشین لباسشویی هم شسته شود، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

لزوم ارائه برچسب مراقبتی لباس برای صادرات پوشاک
تاریخ: یکشنبه 19 دی 1400