Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران می گوید که پوشاکی که اکنون به کشور قاچاق می شود، ماهیتی استوک دارد، استوک به معنی، کالای از فصل خارج شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از کاهش سرانه مصرف پوشاک ایرانیان از ۱۵۰ دلار به ۱۰۰ دلار خبر داد و گفت که پوشاک استوک سایر کشورها از قبیل ترکیه و بنگلادش به ایران سرازیر شده است.

سعید جلالی قدیری با اشاره به اینکه «موضوع قاچاق در بازار پوشاک ایران چالشی دیرینه است» توضیح داد: اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از سال ۱۳۹۵ به دنبال آن بود که این مساله را حل کند و پیگیری‌های ما منجر به صدور دستورالعملی با عنوان ثبت نمایندگی برندهای خارجی از سوی وزارت صمت شد.

او افزود: در آن مقطع، واردات پوشاک آزاد بود اما به رغم آزاد بودن واردات رسمی، کسی از مسیرهای قانونی اقدام به واردات پوشاک نمی‌کرد و اکثر پوشاک داخل بازار، از محل قاچاق تامین می شد. آمار سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که واردات قانونی پوشاک بیش از۶۰ میلیون دلار بود و طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همان زمان، ارزش پوشاک قاچاق به سه میلیارد دلار می‌رسید؛ این یعنی، ۹۸ درصد قاچاق و دو درصد واردات رسمی.

جلالی قدیری، با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶، معادل ۳۰ درصد بازار در اختیار کالای قاچاق بود، ادامه داد: اقدامات مختلفی برای مهار قاچاق صورت گرفت و این تلاش‌ها در نهایت به طرحی با عنوان مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سمت عرضه منتهی شد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی اجرای آن شد. اجرای این طرح در دی ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد؛ اما به دلیل توقف مکرر و عدم استمرار اجرای آن، نتایجی که مد نظر بود، محقق نشد. با این وجود، برآوردها از نتایج اجرای نیم بند این طرح، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قاچاق پوشاک بود و این موجب رونق تولیدات داخلی هم شده بود. اما با توقف اجرا، بازگشت‌پذیری قاچاق به مراکزی که با آن برخورد می شد، به حدود ۸۰ درصد می‌رسید.

او با اشاره به اینکه کاهش ارزش لیر ترکیه و کاهش مصرف پوشاک در کل دنیا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، ‌موجب افزایش قاچاق پوشاک به ایران شده است، ادامه داد: پوشاکی که اکنون به کشور قاچاق می شود، ماهیتی استوک دارد، استوک به معنی، کالای از فصل خارج شده است و قیمت فروش این نوع پوشاک حتی از مجموع قیمت مواد اولیه و تولید آن پایین تر است. بنابراین، نه تنها ایران که هیچ کشوری نمی‌تواند با کالای استوک رقابت کند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه «کل دنیا به سکوی پوشاک استوک تبدیل شده است» ادامه داد: قاعدتا این کالاها به کشورهایی نظیر ایران که عضو مقاوله نامه‌های بین المللی در حوزه برند نیست، سرازیر می شود. اما بالاخره باید فکری اساسی برای مقابله با ورود این محصولات در مبادی ورودی و همچنین عرضه کالاهای فیک که به نام برندها تولید می‌شود، صورت گیرد.

جلالی قدیری در ادامه ارزش فعلی پوشاک قاچاق در بازار را ۲ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: مشاهدات ما از بازار حکایت از آن دارد که ارزش کالای قاچاق رقمی در حدود ۲ میلیارددلار بوده و اکنون ۲۵ درصد سهم بازار در تصاحب کالاهای قاچاق است. اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظر دیگری دارد و ارزش این کالاها را ۶۰۰ میلیون دلار عنوان می‌کند.

او با بیان اینکه میزان مصرف در بازار پوشاک از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ به ۸ میلیارددلار رسیده است، گفت «البته در ارزیابی میزان مصرف باید تغییرات نرخ ارز را نیز در نظر داشت اما به طور کلی، سرانه مصرف پوشاک در ایران از ۱۵۰ دلار به ۱۰۰ دلار کاهش یافته است.

تصاحب ۲۵ درصدی بازار پوشاک توسط کالای قاچاق
تاریخ: دوشنبه 2 اسفند 1400