Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مجید افتخاری می‌گوید سه دلیل باعث شده است که بازارِ پوشاکِ شبِ عید ِامسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بدتری پیدا کند: کاهش قدرت خرید مردم، جولان دستفروشان و بساط‌گستران و عرضه کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های آنلاین و مجازی و مزون‌ها.

خیابان‌های سطح شهر در روزهای آخر سال شاهد ترافیک بسیاری هستند و پاساژها و مراکز خرید هم شلوغ شده‌اند اما فروشندگان می‌گویند بیشتر مردم تماشاچی هستند و وقتی قیمت‌ها را می‌پرسند، متعجب از قیمت‌ها و پژمرده از اینکه توان خرید ندارند،از مغازه بیرون می‌روند.مرد جوانی که در عبدل‌آباد پارچه‌فروش است می‌گوید: «بازار، امسال افتضاح است حتی از پارسال هم بدتر! مردم می‌آیند و در نهایت با گفتن یک ممنونم از مغازه بیرون می‌روند، صبح تا شب در مغازه هستیم و کلی چک و بدهی داریم اما دریغ از فروش.»

 

شب عید است اما بازار معمولی است

شرایط اقتصادی چند سال اخیر مردم را به اولویت‌بندی در نیازها بر اساس قدرت خریدشان وادار کرده و افراد زیادی هستند که توان خرید برای عید ندارند. «مجید افتخاری»، عضو اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در مورد وضعیت بازار پوشاک امسال نسبت به سال گذشته در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: «قاعدتا در این روزهای پایان سال باید در دوره رونق باشیم اما بازار اصلا شباهتی به بازار شب عید ندارد و یک بازار بسیار معمولی را شاهد هستیم.»

افتخاری با بیان اینکه وضعیت امسال نسبت به پارسال چند تغییر اساسی کرده؛ به دلایل وقوع این شرایط اشاره می‌کند و می‌افزاید: «سه دلیل را می‌شود برای وضعیت پیش‌آمده مطرح کرد: یکی از دلایل مهم افت بازار امسال، تغییر وضعیت اقتصادی مردم است. شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و به همین نسبت قدرت خرید آنها کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. دلیل دوم، عدم نظارت بر کار دستفروشان است. در واقع می‌شود گفت که هیچ نظارتی بر کار دستفروشی و بساط‌گستری وجود ندارد. حتی می‌شود گفت که عملا دیگر پدیده دستفروشی وجود ندارد و امروز با پدیده بساط‌گستری مواجه هستیم که هر کدام از بساط‌گستران هم به اندازه یک فروشگاه کالا گوشه خیابان می‌گذارند و این کار به بازار پوشاک آسیب جدی وارد کرده است. کالاهایی که از سوی این افراد عرضه می‌شود قاچاق است اما متاسفانه هیچ برخوردی با اینها که کارشان غیرقانونی است از سوی دستگاه‌های مسئول صورت نمی‌گیرد و تعلل مسئولین باعث شده امروز شبکه توزیع پوشاک در اختیار متخلفین باشد.»

عضو اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه وضعیت دستفروشی و بساط‌گستری امسال نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده، می‌گوید: «این شرایط در برخی مناطق از جمله چهارراه امیر اکرم و سه‌راه جمهوری و هفت تیر که بورس پوشاک است بدتر است و سبب شده است مغازه‌های این راسته‌ها تعطیل شوند. چرا که این بساط‌گستران برعکس مغازه‌داران قائل به هیچ قانونی نیستند و هیچ عوارضی نمی‌دهند و تا نصف شب هم مشغول کار هستند در حالی که مغازه‌داران موظف هستند ساعت 10- 11 شب مغازه خود را تعطیل کنند.»

افتخاری دلیل سوم کسادی بازار شب عید امسال را جولان فروشگاه‌های آنلاین و مجازی می‌داند و می‌گوید: «فروش‌های آنلاین و مجازی و همچنین مزون‌ها در نبود نظارت، کالاهای قاچاق را به راحتی عرضه می‌کنند و فعالیت این شبکه‌های زیرزمینی مزید بر علت شده تا امسال در شبکه عمده‌فروشی پوشاک، فروش به صورت خیلی معناداری افت پیدا کند و شبکه تک‌فروشی هم افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند.»

کد خبر  

چرا مردم از بساط گستران خرید می کنند؟ ا شبکه توزیع پوشاک در اختیار متخلفین است
تاریخ: یکشنبه 22 اسفند 1400