Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مشکلات بازرسان در امر کنترل و نظارت بر پوشاک قاچاق در سطح عرضه عدم تشخیص پوشاک داخلی و خارجی است.

امیرمحمد پرهام فر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره واردات و عرضه پوشاک قاچاق در کشور گفت: در سال های اخیر روند کنترل ورود پوشاک به کشور کنترل می شود و برای واردات پوشاک از طریق مسافری و یا واردات از طریق مناطق آزاد سقف تعیین شده است. 

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه واردات پوشاک در گمرکات کنترل می شود، افزود: به عنوان مثال ممکن است در گمرک به فردی که یک چمدان پوشاک داشته باشد اجازه عبور بدهند اما با بیشتر از آن برخورد می شود و برای آن فرد پته مسافری صادر می شود و باید جریمه ورود بپردازد. 

وی  با بیان اینکه در سطح عرضه نیز با پوشاک قاچاق برخورد می شود بیان داشت: اما یکی از مشکلات بازرسان و ضابطان در امر کنترل و نظارت بر پوشاک در سطح عرضه عدم تشخیص پوشاک داخلی و خارجی است که به عنوان یک مانع از آن یاد می شود. 

پرهام فر گفت: تا قبل از ممنوعیت واردات پوشاک یعنی قبل از سال 97 واردکنندگان پوشاک باید برای کالاهای وارداتی خود شناسه اخذ می کردند الان هم برخی فروشندگان پوشاک برند ادعا می کنند که پوشاکی که عرضه می کنند از محل واردات پوشاک قبل از سال 97 است که البته این ادعا پذیرفته نیست و برای این عرضه کنندگان پرونده تشکیل و با آنان برخورد می شود.

وی درباره ادعاهای مطرح شده در رابطه با اینکه بازار در اختیار شبکه های غیررسمی پوشاک قاچاق است، گفت: الان وضعیت تولید پوشاک در کشور خوب است و تولیدکنندگان نیز راضی هستند اما آنچه که درباره عرضه پوشاک قاچاق توسط این دوستان گفته می شود براساس معیار مشخص نیست و دلیل قانع کننده ای نیز برای بیان این مساله ندارند فقط می گویند که براساس آنچه که در بازار می بینیم و مشاهده می کنیم بازار توسط پوشاک قاچاق احاطه شده است.

پرهام فر بیان داشت: البته براثر شرایط ناشی از کرونا برخی تولید کنندگان خارجی نتوانسته اند پوشاک خود را بفروشند و لذا اکنون این پوشاک را با قیمت پایین تر به کشورهای دیگر صادر می کنند. 

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در شرایط فعلی باید بررسی کرد دلیل ورود پوشاک قاچاق چیست در حال حاضر تولید کنندگان برای تامین مواد و ارز مورد نیاز مواد اولیه مشکلاتی دارند در حالی که قاچاقچی این مشکلات را ندارند لذا چالش اصلی تولید کنندگان بیشتر از نظر رقابت کار است.

وجود پوشاک قاچاق در بازار داخل/دلایل قاچاق باید بررسی شود
تاریخ: یکشنبه 4 اردیبهشت 1401