Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

پس از پیگیری‌های مستمر نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران و ایران در نشست‌ها و جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و پیگیری آن، سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای، معافیت مالیاتی سود تسعیر نرخ ارز برای تمامی حوزه‌های صادرات را ابلاغ کرد.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ تسعیر ارز تمامی درآمدهای صادراتی را ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این بخشنامه آمده‌است: «با عنایت به اطلاق حکم مقرر در بند (ب) ماده 45 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 10/11/1395 به معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات مقرر می‌دارد:

 از آنجا که سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات از هرگونه مالیات معاف است و قانونگذار هیچ‌گونه حصر یا استثنای درآمدی را نسبت به این معافیت در نظر نگرفته است، لذا سود تفاوت نرخ تسعیر ارز کلیه درآمدهای صادراتی، با رعایت سایر مقررات مشمول حکم فوق است».

در بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، تاکید شده است با صدور این بخشنامه، بخشنامه شماره 47/1400/200مورخ 24/6/1400 موضوع تنفیذ و ابلاغ صورت‌جلسه شماره -/201 مورخ 9/6/1400 شورای عالی مالیاتی بلااثر می‌گردد.

پیش از این و طی مصوبه سال گذشته شورای عالی مالیاتی، سود تفاوت نرخ تسعیر ارز مربوط به آن بخش از درآمد حاصل از صادرات که با رعایت سایر مقررات، مشمول مالیات با نرخ صفر است، متناسب با بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی مربوطه، ابلاغ شده بود. این مصوبه مورد اعتراض فعالان اقتصادی از بخش‌خصوصی قرار گرفت و به گفته آنان، ممیزان مالیاتی با استناد به مصوبات شورای عالی مالیاتی که با استفاده از تعابیر خاص خود نظیر نرخ صفر، سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات را مشمول مالیات می‌دانستند، برای صادرکنندگان مالیات وضع می‌کردند.

انتقاد از مصوبه شورای عالی مالیاتی موجب شد تا اتاق بازرگانی تهران، با توجه به اعتراض به‌حق فعالان اقتصادی، رسیدگی به این موضوع را طی نامه‌نگاری با سازمان امور مالیاتی و مذاکرات متعدد با مسولان دولتی مورد پیگیری قرار دهد. همچنین طرح این مطالبه طی آبان ماه 1400 و هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران با عنوان نقض حکم عام معافیت تسعیر ارز حاصل از صادرات موضوع بند (ب) ماده 45 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، در دستورکار قرار گرفت و بازنگری در رای شورای عالی مالیاتی به عنوان مطالبه و خواسته بخش‌خصوصی مطرح شد.

به این ترتیب و پس از پیگیری‌های متعدد از سوی اتاق تهران و اتاق ایران، سازمان امور مالیاتی کشور با ابطال بخشنامه قبلی و رای شورای عالی مالیاتی، معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ تسعیر ارز برای تمامی درآمدهای صادراتی را ابلاغ و از سوی تمامی ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، لازم‌الاجرا اعلام کرد.

*تصویر بخشنامه شماره 6/1401/200 مورخ 10/2/1401 سازمان امور مالیاتی کشور

 

 

معافیت مالیاتی سود تسعیر نرخ ارز در انواع صادرات
تاریخ: سه شنبه 20 اردیبهشت 1401