Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: ورود موقت یکی از مسائل بسیار مهمی است که در شرایط کنونی اقتصاد ایران و تحریم هایی که بر اقتصاد کشور حادث است، حل و فصل آن می تواند چاره ساز باشد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اهم فعالیت های صورت گرفته از سوی این کمیسیون، بررسی نقشه راه توسعه صادرات در افق 1404، تهاتر، انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران و برگزاری نشست های متعدد با بخش های مختلف درگیر با حوزه تجارت خارجی در دولت را از اهم اقدامات انجام شده دانست.

وی افزود: مشکلات عدیده ای در حوزه گمرک وجود دارد که در جلساتی که به میزبانی کمیسیون با رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، این موضوعات مطرح و برای آن چاره اندیشی شده است، هرچند که گمرک دستگاه مجری مصوبات سایر بخش ها است، اما به هر حال به عنوان ویترین تجارت خارجی کشور می تواند در حل و فصل مسائل موثر باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کمیته ای نیز از سوی اتاق بازرگانی تهران با گمرک تشکیل شده تا بتوان موضوعات مبتلابه را بررسی کرد؛ این درحالی است که ورود موقت یکی از مسائل بسیار مهمی است که در شرایط کنونی اقتصاد ایران و تحریم هایی که بر اقتصاد کشور حادث است، حل و فصل آن می تواند چاره ساز باشد.

لاهوتی با بیان اینکه تفاهم نامه از سوی کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با صندوق ضمانت صادرات ایران تهیه شده که در جلسه بعدی کمیسیون به امضا خواهد رسید تصریح کرد: همچنین مکاتبات متعددی در جهت رفع مشکلات پیش روی تجارت خارجی کشور صورت گرفته که در حوزه هایی همچون نرخ ارز، آسیب شناسی بازگشت ارز و سقف و سابقه در حوزه واردات مطرح و پیشنهاداتی برای بهبود شرایط ارایه شده است.

وی اظهار داشت: برگزاری جلسات در خصوص حل مشکل تجار افاغنه با معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز یکی دیگر از اقدامات کمیسیون بوده، ضمن اینکه پیشنهاد دادیم تا اتاق تهران نیز در کمیته تهاتر عضوی داشته باشد تا نظرات بخش خصوصی نیز در این رابطه اخذ گردد.

لاهوتی از حل و فصل مشکل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان خبر داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته، مشکلات مرتبط با استرداد مالیات بر ارزش افزوده ظرف مدت حداکثر یکماه، برطرف شده است.

وی به استفاده از ارزهای صادراتی در پروسه واردات اشاره و تصریح کرد: در دولت سیزدهم این موضوع اجرایی و عملیاتی شده است و هم اکنون بخش عمده ای از ارزهای صادراتی در فرآیند واردات مورد استفاده قرار می گیرند.

دولت یکبار برای همیشه مشکل موضوع ورود موقت را حل کند
تاریخ: سه شنبه 25 مرداد 1401